50-plussers en gezondheidsproducten
Advertenties van gezondheidsproducten brengen te weinig nieuwe informatie en scoren laag op het gebied van entertainment. Dit is één van de uitkomsten uit het onderzoek Senioren en Gezondheidsproducten dat bureau Veldkamp uitvoerde in opdracht van het Familie Kenniscentrum (FKC), een initiatief van Bindinc.
Uit het onderzoek bleek onder meer dat advertenties die herkenbaar, relevant en entertainend zijn het beste in de smaak van de 50-plusser vallen.
Boerenland, Davitamon en Pearle het beste gewaardeerd
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaIn het onderzoek werden 15 printadvertenties van zuiveldranken, vitaminepreparaten / voedingssupplementen, brillen en hoortoestellen aan 50-plussers voorgelegd. De advertenties van Boerenland Campina, Davitamon en Pearle kwamen hierbij als beste uit de bus. Zo werden de reclames van Boerenland en Davitamon als zeer herkenbaar en realistisch beoordeeld en scoorde de reclame van Pearl vooral goed op het gebied van de persoonlijke en menselijke uitstraling van de advertentie.
50-plussers gaan voor gemak
Uit het onderzoek blijkt dat gezondheid één van de belangrijkste zaken is in het leven van een 50-plusser. Gezondheid wordt door veel 50-plussers zelfs belangrijker gevonden dan geluk. Zij hebben hierbij vooral de behoefte om zich fit te voelen en blij te zijn met zichzelf. Het ouder worden wordt door zeven op de tien 50-plussers geaccepteerd. Zij herkennen zich dan ook het beste in reclames waarbij acceptatie van de leeftijd hand in hand gaat met gezond gedrag.
Vrouwen letten meer op gezondheid
50-plusvrouwen letten beter op hun gezondheid dan 50-plus mannen. Zo blijkt uit het onderzoek dat vrouwen veel bewuster letten op de (gezonde) ingrediënten van een product dan mannen. Ook gebruiken zij vaker voedingssupplementen, mineralen en vitaminen en weegt het motief om er goed uit te blijven zien zwaarder voor de 50-plusvrouw.
Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd tussen in april 2012 door onderzoeksbureau Veldkamp. Alle uitkomsten zijn gebaseerd op uitspraken van 50-plussers. In totaal hebben 509 personen van 50 t/m 70 jaar aan dit onderzoek meegedaan. De whitepaper is gratis hier aan te vragen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid