Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter slaat de brug naar TV met miljoenendeal

Twitter en TV: een gouden match. In 2010 deed ik een vroeg experiment bij RTL genaamd het Twitterdebat. Sinds die tijd ben ik ervan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat begrijpt televisieland inmiddels ook. Miljoenen tweets tijdens events als de Superbowl, maar ook TV shows, bewijzen dat Twitter de nieuwe watercooler is geworden. Tijdens SXSW 2013 woonde ik een sessie bij waarbij vele interessante inzichten werden gedeeld. In de US kijken 3 van de 10 mensen TV shows omdat 'Twitter dat zegt'.

related partner content for mobile comes here

Twitter ziet de potentie ook. Nog in minder dan een jaar partnerde Twitter met Nielsen, nam het social analytics speler Bluefin Labs over en gingen ze recentelijk met BBC America.

Miljoenendeal
Vandaag werd bekendgemaakt dat Twitter een heeft gesloten met Starcom MediaVest Group. De deal houdt in dat klanten van SMG (oa P&G, Walmart, Coca-Cola) toegang krijgen tot speciale advertising diensten, research en data. Volgende de Financial Times een deal van honderden miljoenen over meerdere jaren.

Ik schreef vorige maand al over de verschillende en hoe belangrijk de rol is van social (specifiek twitter) als aanjager van kijkcijfers. Overigens erkent Nielsen dit nu ook. De Nielsen ratings waren wel aan een update toe. Mensen die kijken via diensten als Hulu, Netflix, Apple TV, Amazon Prime, Roku, iTunes, smartphones, tablets werden immers niet meegenomen in hun kijkcijfers. Maar dankzij hun partnership met Twitter komen zij nog met eigen Twitter TV rating.

Al met al een markt die ontzettend in beweging is en zeer interessant is om in de gaten te houden. In dit tempo zal het ongetwijfeld niet lang duren voordat we ook in het Nederlandse TV landschap interessante overnames en partnerships gaan zien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in