In de Intranetcongrestas


Drie dagen na het Intranetcongres pak ik de Entopic-tas alsnog uit en word getriggerd door de rammel-truck: een kartonnen doosje van Log On, met als opschrift ‘in 7 stappen naar een succesvol social intranet’. Log On, was dat niet van dat bord waarmee congresgangers op de foto gingen met hun antwoord op de tekst ‘ik geloof in een sociaal intranet, omdat…’.
Meest verrassende vond ik: “… het akelig stil is bij het koffiezetapparaat”. Op hun site mooie foto’s van de deelnemers. Winnaar is Mike Maasdam met de uitspraak: "Ik geloof in een social intranet omdat mijn collega’s verstopt zitten achter de muren van mijn organisatie!".
In het doosje zit naast mini post-its en een bamboe pen een doeboekje voor mensen die zich oriënteren op een nieuw en dit keer sociaal intranet. Echt een superpraktische handleiding, niet geschreven als glossy over systeem, techniek of leverancier (het gros doet dat werkelijk nog steeds), maar vanuit de gebruiker.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
In 7 stappen naar een succesvol social intranet
In dit boekje nemen adviseurs van Embrace en Malengo je mee in het proces om te komen tot een nieuw sociaal intranet. Waarom zou je dat moeten willen? Dat bepaal je bij stap 2, ‘bepaal de doelen’. “Wees niet te snel tevreden met het antwoord” waarschuwen de makers: “bevraag de organisatie, het topmanagement, waar nu de ambitie of de pijn zit met betrekking tot kennisdelen en samenwerken”. Ook raden ze aan collega’s te bevragen op ergernissen bij het vinden van kennis en expertise: “Informeer welke communicatiestromen nu niet goed lopen. Vraag hoe ze nu samenwerken en hoe dat ingrijpend beter zou kunnen. Vraag zo gericht mogelijk – een te open en algemene vraag als ‘heb jij nog wensen voor het sociaal intranet’ levert te weinig op.”
Wat je dan wel moet vragen? Bijvoorbeeld:
• Wat houdt je bezig rond samenwerken en kennisdelen, welke ambitie heb je? • En hoe zie je dat kennis delen dan voor je, hoe wil je mensen verbinden? • Wat zijn voor jou de belangrijkste stappen?
Bij elk onderdeel geven auteurs Frank Smit en Martijn Weesjes in te vullen onderdelen zoals een persona-formulier, scenario’s van de toekomstige gebruiker, gewenste percentages op de participatieladder, een checklist voor kunnen/willen/durven/ moeten – net als het complete boekje In 7 stappen naar een succesvol social intranet direct te downloaden. Blij mee!
Meer hierover op de Communicatiedesk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid