Overslaan en naar de inhoud gaan

The Pop Up Agency in Amsterdam

Hyper Island-student Wout Arets tourt met The Pop-up Agency de hele wereld over. Een verslag van een week in de vijfde versnelling bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Leven als een rockstar. Als kind droomde ik ervan om met mijn drumstel over de wereld te touren. Momenteel is het drumstel vervangen door mijn MacBook. Samen met vijf andere studenten (Interactive Art Director aan Hyper Island) met wie ik The Pop Up Agency oprichtte, stap ik nu elke week in een vliegtuig naar een ander land voor een nieuwe job. Dit doen we vijftien weken lang en vorige week waren we in de hoofdstad van mijn geboorteland: Amsterdam! Met ons bureau werken we 48 uur aan een case voor een bedrijf, bureau of start-up.
Omdat we nog student zijn rekenen we geen kosten voor onze uren. Daarvoor in de plaats vergoedt de klant onze reiskosten, accommodatie en eten en drinken.

related partner content for mobile comes here

High five MediaMonks
In Nederland werkten we voor het digitale productiebedrijf MediaMonks. Alles was prima geregeld en op maandagochtend vlogen we van Kopenhagen naar Amsterdam. Na een korte vlucht gingen we op weg naar Amsterdam West waar we die week overnachtten. Dinsdagochtend vertrokken we naar MediaMonks waar we werden ontvangen door Gin Roberscheuten (Chief Creative Officer) en Jeroen van der Meer (Creative Director). De dag werd gestart met een rondleiding en dit was voor ons een beleving. Voor de eerste keer zagen we een groot productiebedrijf van binnen. Dit is ook een reden waarom we deze tour doen want door dit experiment zien we hoe het reilt en zeilt binnen creatieve bureaus, start-ups maar ook productiebedrijven als MediaMonks. In onze beleving is MediaMonks een machine die altijd in de vijfde versnelling staat. Het beste van alles: hier kunnen ze echt alles maken wat wij als creatives bedenken!

Briefing
Tijd voor de briefing. In Amerika gaat het een befaamd drankmerk een nieuw product lanceren. Althans een product dat al verkrijgbaar is in het Verenigd Koninkrijk maar nog niet in de Verenigde Staten. Een Amerikaans bureau heeft hier een concept voor bedacht en het is aan ons om dit concept verder uit te werken, er een nieuwe draai aan te geven. Een winnende pitch die ervoor zorgt dat MediaMonks de productie hiervan kan doen.

Nadat we onze opdracht hadden ontvangen, verlieten de monks ons tijdelijke kantoor en startten wij onze 48 uur. Zoals we dat altijd doen, praten we eerst met het team over de opdracht. Hoe denkt iedereen er over, vinden we het überhaupt een toffe opdracht en hoe gaan we vanaf hier verder? In dit geval was het hele team enthousiast en we konden niet wachten om te starten. Een uur later hadden we een debriefing met Jeroen en enkele andere monks (ook New York was van de partij via Skype) waarin al onze vragen werden beantwoord. Na een goed bord eten en veel ideeën namen we de laatste trein naar Aʼdam.

Van idee naar pitch
De volgende ochtend presenteerden we onze eerste ideeën en kregen hier feedback op. Ook dit was voor ons een nieuwe ervaring. Het was de eerste keer dat we steeds voor een paar uur werkten en dan een follow-up meeting hadden. In de ochtend werkte dit prima maar in de middag ging het een beetje mis. Voor deze meeting waren we niet goed voorbereid en zowel wij maar ook onze opdrachtgevers wisten het even niet meer zo goed. Hoe nu verder? We besloten om ons op te splitsen en in kleine groepjes opnieuw te beginnen.

Aan het eind van de avond hadden we een idee wat wij helemaal te gek vonden. Zo te gek zelfs dat we de geplande follow-up meeting op donderdagochtend met Jeroen cancelden en de hele ochtend werkten aan onze final pitch voor de middag. Tien minuten over vier waren we zover en pitchten ons idee. In tegenstelling tot donderdagmiddag was iedereen nu zeer enthousiast. We kregen goede feedback op zowel het idee als op de presentatie. Zowel The Pop Up Agency als MediaMonks waren trots op het eindresultaat maar wellicht nog meer op de samenwerking en een geslaagd project.

Vrijdag, rustdag?
Van maandag tot en met dinsdag werkte we voor MediaMonks maar we benutten ook de laatste dag van de week. Omdat we tijdens onze tour willen netwerken, ons verhaal delen en inzicht krijgen in de creatieve industrie ging ik vrijdag samen met Maksimilian en Alejandro op pad. Onze
dag startte bij Rockstart waar we een presentatie gaven voor studenten van de HvA. We werden hartelijk ontvangen en maakten kennis met het Rockstart-team en oprichter Oscar Kneppers.

Daarna gingen we langs bij Achtung!. Hier kregen we een rondleiding van Dick Buschman en hij vertelde ons over de werkwijze van zijn bureau en liet ons enkele cases zien. Ikzelf sloot de dag af samen met Willem Dudok van het bureau Johhny Wonder. De rest van het team ging naar
de vrijmibo bij JamJam en YourMajesty. Het was een leerzame en toffe week. Werken met MediaMonks was een te gekke ervaring en dit herhalen we volgende week in Londen. Momenteel zijn we in Berlijn en zoals gezegd vliegen we op zondag door naar Londen. Nadat we hier een week gewerkt hebben, vliegen we naar Singapore voor een job met BBH.

Volg The Pop Up Agency en onze tour op , op of op Twitter: en .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in