Overslaan en naar de inhoud gaan

abnamroijburgohk

Afgelopen sloeg hij weer toe. Het monster “We-hebben-…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op de voordeur van het bankkantoor hangt een briefje.

related partner content for mobile comes here

Of ik ze op facebook.com/abnamroijburgohk wil ‘Liken’ voor een rugzak.

Ja, het staat er echt: abnamroijburgohk. Met een beetje doorzettingsvermogen en kennis van de buurt schat ik in dat het "ABN-AMRO" + "IJburg" + "Oostelijke HandelsKade" betekent.

Wat IJburg met dit filiaal aan de Oostelijke Handelskade te maken heeft weet ik niet. IJburg is een paar kilometer verderop.

Wel vermoed ik dat ze nog een rugzak over hebben.

Uit nieuwsgierigheid ben ik gaan ‘Liken’. Allereerst valt het creatieve bedrijfslogo op (Huisstijlpolitie Alert!).

En verder zie ik enorm knullige content: “Middels deze weg zullen we jullie informeren over onze activiteiten en mededelingen. Alles wat met uw bankzaken te maken kunnen hebben.” staat er in de allereerste post. Tja. De meest recente post is overigens meer dan twee weken oud.

Gevallen als deze zie je bij allerlei soorten bedrijven met decentrale klanttouchpoints (winkels, filialen, vakantieparken, etc). In die zin gebeurt er hier bij ABN-AMRO niet iets uitzonderlijks. Maar ik blijf even bij dit voorbeeld.

Grofweg zie ik twee mogelijke oorzaken van dit gedrocht.

Eén:
ABN-AMRO heeft geen idee wat ze met de communicatiekracht van hun individuele filialen aanmoet. En door gebrek aan plannen gaan filialen dan maar zelf communicatiedingetjes bedenken.

Twee:
Er is er wel degelijk een idee, maar de individuele filialen weten dat nog niet (bijvoorbeeld omdat het met een stempel ‘Vertrouwelijk’ op het bureau van een manager ligt).

Ik weet eerlijk gezegd niet wat erger is, maar in beide gevallen ontstaat er ruimte voor dit soort gestuntel.

Wat ik wel weet is wat ik zie. Als argeloze voorbijganger. En als potentiële klant. Misschien stond ik wel op het punt een rekening te openen. Het amateurisme op de voordeur maakt de kans dat ik mijn bankzaken durf toe te vertrouwen aan het personeel van dit kantoor minimaal.

Het verschijnsel van decentraal communicerende bedrijfsonderdelen is overigens niets nieuws. Toen ik rond de eeuwwisseling verantwoordelijk werd voor AH.nl hadden we al te maken met filiaalwebsites. Als je wilde weten wie van de vulploeg afgelopen zaterdag had getongzoend met welk kassameisje keek je gewoon op de filiaalsite. Gemaakt en bijgehouden door een zaterdag part-timer.

Juist doordat het verschijnsel niet nieuw is zou je verwachten dat bedrijven hebben geleerd. Dat marketing- en communicatieafdelingen inmiddels een beeld hebben bij de communicatierol van hun winkels, filialen, vakantieparken, etc moeten spelen in communicatie.

Maar nee, ik zie – ook in mijn dagelijkse praktijk - dat hier nog altijd veel werk te doen is. Het goede nieuws: het kan relatief makkelijk worden gefixt. Door de centrale (corporate) communicatie en decentrale communicatie op elkaar af te stemmen. Dus door lokale communicatie te integreren met corporate communicatie. Het vergt wat samenwerking tussen afdelingen die misschien nooit eerder samenwerkten, maar écht moeilijk is het niet.

Terwijl ik deze blogpost zit te typen komt er een phishingmail binnen. Van ABN AMRO. “Onlangs heeft onze gegevens blijkt dat uw ABN AMRO rekening mogelijk gemaakt door een derde partij illegale binnenkomst.” Van dat werk.

Vroeger zag je aan het taalgebruik meteen dat het van boeven afkomstig was. Tegenwoordig is het haast niet van echt te onderscheiden. En dat is heel treurig.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in