Overslaan en naar de inhoud gaan

Targeting mogelijkheden op smartphone

Welke targeting mogelijkheden voor adverteerders kennen we eigenlijk allemaal op de smartphone? Een uiteenzetting van de belangrijkste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

1. Location based targeting:
'Het tonen van een ad wanneer een gebruiker van de smartphone zich in een bepaald gebied bevind.' Dit gebeurt bijvoorbeeld door middel van targeting op GPS of op GSM paal (deze hebben een unieke ID).

related partner content for mobile comes here

Voorbeelden:
- Het selecteren van zakencentra waar veel leaserijders zich bevinden voor een automerk. De op dat moment in dat gebied geraadpleegde apps of mobile sites worden voorzien van gerichte banners. Een ander voorbeeld is een gebied rondom je eigen vestiging, bijvoorbeeld interessant in stadscentra voor horeca of winkels.
- Het gebruiken van een push bericht in een afgesloten omgeving, bijvoorbeeld van een event. Door middel van selectie op degene die het draadloos internet gebruiken van die locatie.
- Door het inzetten van services zoals Facebook places en Foursquare kun je heel gericht een ad tonen, alleen aan diegene die zich daadwerkelijk ergens bevinden.

2. Time targeting:
'Het tonen van een ad op binnen een vooraf bepaalde tijdsblok'
Mobiel gebruik heeft hele specifieke gebruiker momenten gedurende de dag, een adverteerder kan daarop inspelen.

Voorbeelden:
- In de ochtend worden voornamelijk veel nieuws, traffic, mail en weer sites of apps geraadpleegd. Voor een automerk (reizen), ontbijtproduct is het ochtend moment belangrijk. Maar ook voor overige adverteerders biedt de ochtend het voordeel dat de gebruiker vaak aandachtig de zaken tot zich neemt.
- In de middag worden voornamelijke veel nieuws en entertainment geraadpleegd. Interessant voor adverteerders die dit umfeld zoeken. Je kunt denken aan adverteerders zoals supermarkten, horeca, film & games etc.
- In de avond zie je veel gebruik in gaming en als second screen. Een ideale kans voor een adverteerder die een (groot) deel van zijn budget op televisie besteed. Hij kan door het inzetten van second screen ads een tweede bereiksmoment creëren en op die manier veel impactvoller de huiskamer binnenkomen.

3. Toestelherkenning en operating system targeting:
'Het tonen van een ad aan een specifiek toestel, zoals een iPhone of aan een operating system zoals Android.'

Voorbeelden:
- Je hebt een dure app laten bouwen, en ervoor gekozen om deze alleen uit te brengen op de iPhone. Het zou dan een waste zijn als je jouw advertenties ook op andere toestellen zou tonen dan de iPhone zelf.
- De verschillende toestellen hebben ook verschillende doelgroepen. Zo kun je bewust targeten op de nieuwste iPhone omdat je doelgroep bestaat uit early adaptors. Als je juist een veel breder publiek wilt bereiken zou je bijvoorbeeld om de Samsung kunnen targeten, een toestel dat goedkoper is in aanschaf en daardoor een breder publiek aan zich bindt.

4. Contextual targeting:
'Het zoeken van de juiste context of umfeld voor je boodschap'
Deze techniek is al zo oud als de weg naar Rome, maar ook voor mobile marketing relevant.

Voorbeelden:
- Als automerk wil je graag bij auto gerelateerde content staan. Je kunt denken aan een app van autowereld, autoweek, autotrader etc.
- Als reisorganisatie wil je heel graag adverteren op plaatsen waar geschreven wordt over reizen en/of bestemmingen. Wel moet je (net als off- en online) goed uitkijken of de gekozen context positief is. Zeker als je een geautomatiseerd systeem inzet om de context te zoeken.
- Als filmdistributeur is een film context ideaal. Zo bereik je precies diegene met de juiste interesses.

5. Demografische targeting:
'Door te adverteren in omgevingen waar men veel weet van de gebruiker kun je gerichter de boodschap laten zien aan jou specifieke doelgroep'

Voorbeelden:
- Iedereen die actief is op Facebook heeft enorm veel data van zichzelf vrijgegeven door een profiel op te bouwen. Daar kan een adverteerder handig op in spelen. Het is dus mogelijk om vrouwen van 20-34 te selecteren uit de randstad met een voorliefde voor eten en uitgaan.
- Ook applicaties die linken met Facebook kunnen (een deel) van deze data gebruiken. Ook onze eigen Veronica app doet dat. Door aan te geven welk programma je kijkt (delen), of dit programma te beoordelen geef je voorkeuren aan, daarnaast is je profiel binnen onze app gelinkt aan Facebook en Twitter. Door deze koppeling kunnen we uitlezen wat de basisgegevens zijn van onze gebruiker. Je moet denken aan geslacht, leeftijd, woonplaats etc.

Bronnen: Webads, Himedia, Sanoma en Facebook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in