Overslaan en naar de inhoud gaan

Stichting Reclamecode gaat ‘freeriders’ aanpakken

De Stichting Reclame Code (SRC) wil de financiering van de Reclamecode Commissie ingrijpend wijzigen. Reden is dat steeds meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het afgelopen jaar werd nog een verlies geleden van een 37.000 euro, maar dit jaar loopt het tekort van de SRC naar verwachting op tot 2 ton. Voorzitter Willem van der Mee: ‘De situatie van verlies vind ik onacceptabel. Het is toch bizar dat het bedrijfsleven zelf voor zo’n zelfreguleringsorgaan heeft gekozen, dat ook omarmt, maar er vervolgens niet aan meebetaalt?’

related partner content for mobile comes here

Adverteerders grijpen volgens Van der Mee vooral de huidige economische omstandigheden aan om niet te betalen. Inmiddels vinden gesprekken plaats met het Ministerie van Economische Zaken en werkgeversorganisatie VNO/NCW om te komen tot een nieuw financieringssysteem, dat de vrijblijvendheid uitbant. Een van de opties is om de SRC-funding voortaan via een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) te laten verlopen. Daarmee zou het dezelfde status krijgen als bijvoorbeeld een CAO en is naleving ervan via de rechter af te dwingen.

Adverterend Nederland betaalt nu 0,025 pct van zijn bruto-mediabestedingen (op basis van Nielsen-tellingen) aan de SRC, dat komt neer op 250 euro per miljoen euro besteed budget. (Meer over de SRC-plannen in Adformatie deze week).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in