Overslaan en naar de inhoud gaan

Steeds meer geld naar goede doelen

Goede doelen hebben in 2005 een topjaar beleefd. De donaties aan de twintig grootste goede doelen stegen met 4,3 procent naar 518 miljoen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

KWF Kankerbestrijding is met 63 miljoen euro veruit de grootste charitatieve instelling van Nederland, zo blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant. De groei aan giften is driemaal zo hoog als de economische groei van 1,5 procent.

related partner content for mobile comes here

De stijging is structureel, zegt hoogleraar filantropie Theo Schuyt. ‘Nederland is nog nooit zo rijk geweest. De bevolking wordt gemiddeld ouder en daarmee ook altruïstischer. Bij individuen dringt bovendien steeds meer het besef door dat zij het cement van de samenleving vormen.’

Zestien van de twintig grootste goede doelen zagen hun inkomsten stijgen. Woord en Daad (20 procent), Natuurmonumenten (13) en de Dierenbescherming (13) zijn de grote winnaars.

Plan Nederland (voorheen Foster Parents Plan) is opnieuw de grote verliezer: drie jaar geleden nog goed voor 74 miljoen euro, nu weggezakt naar 44 miljoen euro. Plan kampt met een negatief imago door enkele affaires in het verleden. Ook de geringere naamsbekendheid na afschaffing van de naam Foster Parents Plan speelt de organisatie parten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in