Overslaan en naar de inhoud gaan

'Online-editie reddingsvloot voor krant'

Berichtje in NRC Handelsblad van vandaag: uit onderzoek van het Pew Research Center for the People & the Press blijkt dat de groei van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Berichtje in NRC Handelsblad van vandaag: uit onderzoek van het blijkt dat de groei van het aantal mensen dat online op zoek gaat naar nieuws, afneemt.

related partner content for mobile comes here

30 procent van de volwassen logt regelmatig in om nieuws te lezen, ongeveer net zo veel als twee jaar geleden, aldus Pew Research Center.

Een ander onderzoeksresultaat: veertigplussers gaan eerder op zoek naar onlinenieuws dan jongvolwassenen.

'De 31 procent die online nieuws leest, spendeert daar echter niet zo veel tijd aan als aan traditionele media zoals kranten, tv en radio', zegt Andrew Kohut, directeur van het Pew Research Center tegen Associated Press.

De daling van het aantal krantenlezers de laatste tien jaar is afgeremd door de mensen die online een krant lezen. De directeur ziet de online-edities als een soort reddingsvlot voor de kranten. 'Maar het is een klein reddingsvlot', is de mening van de directeur.

Ruim 40 procent zei dat ze een krant lazen, op papier of op het scherm, vergeleken met bijna 60 procent in 1994. Het totale aantal lezers is de afgelopen vier jaar stabiel gebleven.

Het bestaan van onlinekranten zorgt ervoor dat jongvolwassenen geïnteresseerd zijn gebleven in kranten. Het percentage van deze groep dat kranten leest ? online of op papier ? is, hoewel laag, het afgelopen decennium niet gedaald. Maar deze leeftijdsgroep blijkt ook eerder geneigd te zijn het nieuws helemaal niet te volgen. Een onheilspellende waarschuwing voor de branche, meent NRC.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in