Overslaan en naar de inhoud gaan

Starbucks zet containers in

Starbucks wil minder generiek worden, veel winkels krijgen een meer lokale uitstraling.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Starbucks wil zijn waar zijn klanten zijn, en zet in de VS hiervoor onder andere kant-en-klare, van zeecontainers gebouwde, shops voor in.

related partner content for mobile comes here

Bill Sleeth, Starbucks vice president Design voor Noord- en Zuid-Amerika zegt hierover: ‘Het gaat er om dat we onze klanten ontmoeten waar zij zijn.’

Een ander voorbeeld van deze strategie is in Zwitserland te zien. Sinds de herfst rijdt daar een trein met een wagon, die een is.

Het design van die wagon laat zien dat Starbucks bezig is zijn merk iets meer te ‘ontmerken’. De winkels moeten minder generiek worden.

Sleeth tegen : ‘Je wilt niet dat een klant die een Starbucks in het centrum van Seattle bezoekt, dezelfde winkel instapt in de buitenwijken van Seattle of in San José.’

Dat was tot zo’n 2007 eigenlijk wel altijd het geval.

De keten wordt door veel consumenten gezien een soort fastfoodketen: hetzelfde aanbod, zelfde inrichting waar je ter wereld ook een winkel binnen stapt. 

Eigen uitstraling

Daarnaast zijn met de groei van Starbucks ook vele koffieshops ontstaan die lokaler gericht zijn met een meer eigen uitstraling. Dat is bijvoorbeeld te zien in de Amerikaanse stadwaar een sterke koffiecultuur heerst.

Starbucks wil een meer buurtkoffieshopuitstraling krijgen, en dat probeert het met design te bewerkstelligen.

Starbucks-medewerkers die verantwoordelijk waren voor het design van een winkel, vertrokken van het hoofdkantoor in Seattle en gingen kijken op de lokaties waar nieuwe winkels moesten komen. Zo konden ze met eigen ogen zien in welke omgeving de winkel kwam, om daar het design op aan te passen.

Op dit moment heeft Starbucks ruim 200 designers in dienst in 14 studios verspreid over de VS en 4 in het buitenland.
 

Nederland

Twee Amsterdamse vestigingen, en de winkel aan de bloemenmarkt zijn voorbeelden van deze nieuwe trend in Nederland.

Het lokale verhaal wordt gebruikt bij het design van de winkel. In het geval van de dus een bloementhema.

De in New Orleans heeft een design dat teruggrijpt op 1900.

Sociale gewoonten

Daarnaast wordt ook naar de sociale gewoonten van mensen gekeken. In Amerikaanse steden is meer behoefte aan individuele zitplaatsen, in China of Mexico willen mensen weer liever met een groep vrienden wat komen drinken.

Het design geldt natuurlijk niet voor elke winkel. Winkels met een grotere omzet komen eerder in aanmerking voor een lokaal design dan wat kleinere zaken.

De kleur en het materiaal wordt aangepast. Zoals Wired schrijft: in Miami en Los Angeles wordt er gebruik gemaakt van lichte kleuren, meubilair in het zuiden dient vooral koel te zijn. Winkels vlakbij het strand moeten zandbestendig zijn.

Op dit moment is Starbucks bezig met kant-en-klare winkels . Op dit moment staan er 11 in de VS. Verwachting is dat binnen een paar jaar, 60 procent van de nieuwe winkels die Starbucks gaat bouwen, dit soort winkels zijn.

Foto&;s Starbucks

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in