Semi-live uit Cannes: een Goede Oogst
De meest gestelde vraag van de afgelopen dagen: Heeft jullie eigen Leeuwenoogst te maken met je jurydeelname? Toeval bestaat niet toch? Volmondig en zonder twijfel kan ik daar ontkennend op antwoorden.
Sterker nog: een objectieve en scherpe jurering kost je eerder stemmen dan dat het je oplevert. En als Hollander, of Fries zoals in mijn geval, kan ik niet anders dan mijn mond opentrekken. Of zoals het voorzichtige Amerikaanse jurylid opmerkte toen ze begreep dat wij Volvo en Nokia in de race hadden: "that's why you think the rest is crap.". Een opmerking die overigens meer over haar eigen instelling onthulde dan over de mijne....
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaInmiddels ben ik thuis en de overdosis indrukken heeft me er helaas twee dagen van weerhouden om dit stukje te schrijven. Sorry Theo.
Met 5 Cyberlions, helaas geen goud, heeft Nederland het goed gedaan. Zegt men. De grote winnaars kwamen echter uit de VS. De meeste leeuwen blijven in Europa, maar de mooiste kleuren vertrekken toch naar overzees. Waarom? Omdat er goed werk wordt gemaakt en omdat iedereen het begrijpt.En eerlijk is eerlijk, bekend werk heeft meer kans. Alleen een verhaal eromheen is al genoeg. Zie de grand prix voor Volkswagen GTI. Het is natuurlijk prachtig werk, maar het feit dat het al door iedereen was rond gestuurd, maakt de discussie wel makkelijker.
Voorzichtig zie je dan dat er zich ook wat blokvorming in de jury aftekent: de Noord-Amerikanen verdedigen het Burger King werk, de Zuid-Amerikanen de Latino inzendingen en de Scandinaviers het hun bekende werk. Misschien niet eens omdat het beter is, maar omdat ze de achtergronden beter kennen. Ook ik heb natuurlijk mijn best gedaan. Het Pakman spel wordt nu eenmaal veel beter als je weet dat Pak gelijk staat aan Suit. "Oh well, that's pretty smart thinking then". En zo hoort het ook. Jammer voor de Aziaten dat we zowel het werk niet begrijpen, als hun Engels. Een toelichting wordt dan lastig. De Spaans- en Franstaligen kenden overigens hetzelfde nadeel. Stuur iemand die fatsoenlijk Engels spreekt en je scoort beter....
De belangrijkste trend blijft toch dat het web een steeds centralere plek in brede campagnes gaat innemen. Als plek waar de langere films hun weg vinden en waar entertainment het merk kan voeden. Overigens kent echte User Created Content geen winnaars. Alleen het geweldige Joga Bonito van Nike (dat voetballers uitnodigt om deel te nemen aan de langste voetbal kettingvideo) maakt daar echt goed gebruik van. Een Gouden case, alleen waarom hebben er nog maar zo weinig mensen hun video ingezonden?
Volgend jaar zal de cyberjury overspoeld worden door virale films. Nu al kende deze categorie een verdubbeling in inzendingen en dat zal alleen maar blijven groeien. Iedreen gaat zich daar op storten na het succes van the StillFree film (GP winnaar) en de Ronaldinho Crossbar case van wederom Nike. Onwaarschijnlijke bereikscijfers die slechts door 1 principe worden bereikt. Bij beide films vraag je je af of het waar is of niet. En hoe langer die twijfel blijft, hoe groter de discussie en hoe meer reden er is voor blogs om hem te blijven pushen. Of te spoofen. Dit zal dit jaar heel veel navolging krijgen. Zeker nu een above-the-line bureau als Droga5 er met de grote prijs vandoor gaat.
Bureaus om in de gaten te houden: Crispin Porter Bogusky, Goodby Silverstein uit de VS (super geintergreerde campagnes), Taxi uit Toronto (het allerleukste werk voor Mini) en Glue London dat prachtige Engels copy nog hoog in het vaandel heeft.
Alle prijswinnaars zijn te vinden op www.canneslionslive . Het is de moeite waard om het winnende werk daar even te bekijken. Nu maar eens kijken de mooie NL shortlist voor film gaat opleveren....
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid