Reebok mag bilversterkende claim niet voeren van FTC


Reebok is met de Amerikaanse handelscommissie (FTC) een schikking overeengekomen over de claim dat de EasyTone en RunTone sportschoenen de bil- en beenspieren zouden versterken. Het merk mag de claim niet meer voeren en moet 25 miljoen dollar in een potje voor gedupeerde klanten stoppen.
Reebok maakt de schoenen vanaf 2009, en beweert in zijn reclames dat de schoenen de bil- en beenspieren meer versterken dan andere sportschoenen. Maar het bedrijf heeft tot nu toe geen hard bewijs voor deze claim kunnen leveren, aldus de FTC.
'We hebben het bewijs dat het bedrijf naar voor schoof, uitgebreid onderzocht en stelden vast dat het onvoldoende was', zo stelt de FTC. 'Deze schikking is er ook om grote en kleine adverteerders eraan te herinneren dat ze voldoende bewijs moeten hebben voor ze iets beweren.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSReebok betaalt de schikking, maar zegt (uiteraard...) niet akkoord te gaan met het FTC. De fabrikant benadrukt achter de EasyTone-technologie te blijven staan. Maar om eindeloze rechtszaken te voorkomen, is besloten om met deze schikking mee te gaan.
Reclamebureau DDB maakte de campagnes. Alleen al in de VS bedroeg het mediabudget in 2009 23 miljoen dollar (bron: Kantar Media). Een jaar later besteedde het merk in de VS 31 miljoen aan het vermarkten van EasyTone. En in de eerste helft van dit jaar werd er 10 miljoen besteed. Begin dit jaar werd een wereldwijde campagne gestart, waarbij ook de nieuwe EasyTone kledinglijn werd geïntroduceerd. Deze campagne is inmiddels gestaakt.
Overigens zijn de schoenen een groot succes: van EasyTone werden in 2010 in de VS inmiddels 5 miljoen verkocht, en wereldwijd tweemaal zoveel. Gemiddeld wordt er 100 dollar aan een paar schoenen uitgegeven. Adage noemde de EasyTones dan ook een van de ‘hottest brands’ in 2010.
Concurrent Skechers domineert de ‘toningschoenen’-markt: het merk heeft een marktaandeel van 60 procent, Reebok heeft 33 procent in handen. De markt was in 2010 1,1 miljard dollar waard. Van alle verkochte sportschoenen in 2010 was 5,5 procent een toning-variant.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid