Overslaan en naar de inhoud gaan

Help! Ik ben marketeer in een grote organisatie!

Werk je ook als marketeer in een grote organisatie? Misschien heb je dan iets aan dit artikel. Dit stuk is geschreven vanuit het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als marketeer wil je dat de klant centraal staat. Alles wat je bedenkt, probeert en analyseert cirkelt om de klant heen. Je zoekt continue manieren om de klant beter te begrijpen en te bereiken. 80% van je tijd ben je bezig met de klant en 20% met de organisatie, toch?
Ik hoop dat je deze vraag met ja beantwoord, want dan heb je een mooie baan. De werkelijkheid is helaas vaak andersom!

related partner content for mobile comes here

Waar komt dit nu toch vandaan?
Op basis van mijn ervaring en bevindingen van de afgelopen jaren kom ik tot twee essentiële punten: Het ontbreken van bruikbare kaders en het hebben van ego’s. Daar gaat het vaak fout!

1. Het ontbreken van bruikbare kaders:
De missie, visie, kernwaarden, merkwaarden, kerncompetenties en de huisstijl. Deze begrippen vormen samen de identiteit (Waarom) van een organisatie. Essentieel voor een marketeer! De identiteit vormt altijd de basis van iedere marketinginspanning. Alle bedrijven hebben een identiteit. Of deze goed is uitgeschreven en hier consequent op wordt gestuurd is een tweede. Wil je hier meer over weten? Lees dan één van mijn andere artikelen via Molblog of via

Naast de identiteit moet de marketingdoelstelling (Wat) duidelijk zijn. Wat wil je als organisatie bereiken. Wanneer is de marketingafdeling succesvol? De doelstelling moet smart zijn.

Het laatste punt van de kaders is de marketingstrategie (Hoe). De vraag die je hierbij moet stellen is “Hoe wordt de marketingdoelstelling gerealiseerd, welke deelcampagnes / projecten zijn gedefinieerd en wat is de samenhang hier tussen?” Als jij als marketeer verantwoordelijk bent voor één van de campagnes is het noodzakelijk dat je de samenhang begrijpt.

De kaders moet je scherp hebben. Er mag geen speld tussen te krijgen zijn. Het bepaalt jouw speelveld. Binnen het speelveld kan je los. De invulling is aan jou! Als de kaders niet duidelijk zijn, ga je nat. Je baseert jouw campagne op de verkeerde uitgangspunten. Hierdoor sluiten jouw uitgangspunten niet meer aan op de verwachtingen van het management. Het wordt onbestuurbaar en daarmee organisatorisch een zooitje. Dit kost energie, veel frustraties en onnodig intern geneuzel.

2. Het hebben van ego’s
Iedere organisatie heeft ze. Managers met een te groot ego. Werk je in dienst van het bedrijf, of werk je in dienst voor jezelf.

Het lastige aan marketing is dat iedereen denkt er verstand van te hebben. Zeker in een concrete fase als de middelen gepresenteerd worden. Dan krijg je van die uitspraken als “ik denk dat blauw beter werkt, ik wil op social media, het logo moet links”, en hier heb je als marketeer last van.

De uitspraken zijn meningen en geen feiten! Let op, want voor je het weet ben je met mensen in discussie over meningen. Managers met een te groot ego willen dan per se iets herkenbaars van zichzelf in de uitwerking. Een handtekening voor hun eigen CV.

Dit kan je managen door je campagne op te bouwen vanuit feiten. Mocht je toch aannames doen, geef dit duidelijk aan, onderbouw je redenatie en hang er altijd een test- onderzoek aan. Op deze manier breid je jouw data uit. Dit maakt de volgende campagne weer beter en zorgt voor minder discussie.

Dus, marketeers, zorg ervoor dat de kaders duidelijk zijn. Krijg je ze niet aangereikt ga ze dan halen. Of doe een voorstel richting het management. Start in ieder geval nooit zonder!

Werk vanuit feiten! Dit komt ten goede aan de kwaliteit van je campagne en zorgt daarnaast voor veel minder onbegrip. Op deze manier ben je minimaal 80% van je tijd bezig met de klant. En daarvoor ben je marketeer, toch?

En nog even voor de manager, faciliteer je medewerkers goed! Zet duidelijke kaders uit! Stuur je mensen vanuit dit fundament. Geef de marketeers alle ruimte binnen de kaders. Dit geeft een positieve vibe binnen de afdeling.

Dit zie je ook absoluut terug in de kwaliteit. And at last, laat je ego thuis, het gaat om het bedrijf en niet om jouw CV. Tip: lees het boek ‘Good to great’. Daar lees je hoe succesvol je kan zijn als je jouw ego thuis laat.

Het is niet makkelijk en vergt veel discipline. Voor mij werkt het in ieder geval erg goed! Heb je ervaringen of een mening? Deel ze. Samen worden wij beter!

Pim Jonker, eigenaar van marketingcirkel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in