Overslaan en naar de inhoud gaan

Recordomzet tv-reclame in Q3

De netto bestedingen voor tv-reclame (spot) zijn in het derde kwartaal van 2011 met 7,4% gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bestedingen kwamen uit op € 190 miljoen. De recordomzet in het derde kwartaal is opmerkelijk, aldus . 2011 is immers een jaar zonder grote sportevenementen zoals het EK of WK voetbal of de Olympische Spelen. Met een toename van 7,4% is tv één van de sterkst stijgende media in het derde kwartaal. De trend dat adverteerders na economisch zware tijden hun budgetten concentreren op media met een grote zichtbaarheid en bewezen succes, leidt ook in het derde kwartaal tot een groter aandeel voor tv in het totale mediabudget.

related partner content for mobile comes here

Het aantal merken dat op tv adverteert is - net als in de eerste twee kwartalen - ook in het derde kwartaal gegroeid. In totaal 979 merken hebben in het derde kwartaal geadverteerd. Opvallend is dat steeds meer campagnes gebruikmaken van een twin spot. Deze ontwikkeling is een aantal jaren geleden ingezet en lijkt zich dit jaar sterker voort te zetten. Een twin spot is een commercial die bestaat uit basis commercial van bijvoorbeeld 20 seconden, gevolgd door een reminder van 5 seconden die later in het blok uitgezonden wordt.

Uit de registraties van Nielsen op basis van tariefkaartprijzen over het derde kwartaal van 2011 blijken telecom, retail en automotive de sterkst groeiende branches te zijn.

Michel van der Voort, directeur Spot: ‘Een stijging van 7,4% in het derde kwartaal is meer dan we hadden verwacht gezien de groei in het tweede kwartaal. Mede door het slechte weer was het derde kwartaal sowieso een mooi kwartaal voor televisie. De kijktijd lag 2% hoger dan in 2010 met een WK voetbal en maar liefst 10% hoger dan het derde kwartaal 2009.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in