Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamecreatieven: 'Leven met de NOTE 3'

Hoe kijken reclamecreatieven aan tegen de Samsung Galaxy Note 3? Yacco Vijn (TBWA\Neboko) en Daan van Dam (Anomaly) mochten een week…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daan van Dam (26, rechts), werkt samen met Bas van de Poel (27) sinds anderhalf jaar bij het internationale bureau Anomaly (ook gevestigd in New York en Londen, Toronto en Shanghai).
Uitgerust met een iPhone, iPad en Macbook, afficheren Daan van Dam en Bas van de Poel zich als ‘hardcore Apple-gasten’. Het fijne is dat alles met elkaar is gesynchroniseerd. Dat maakt het niet makkelijk om daar een Samsung-apparaat tussen te krijgen.
Toch gingen de twee creatieven heel serieus aan het werk met de Samsung Note 3. Ze hebben het apparaat ingezet om er flink mee te spelen, maar vooral voor het mobiel compatible maken van hun persoonlijke portfoliowebsite: Voor het redesign gebruikten ze het design van de desktopversie voor de mobiele versie. Van Dam: ‘De internetervaring op dit device is goed. Op screendumps van de website hebben we met het pennetje aantekeningen gemaakt en correcties aangebracht. Zo kun je heel handig tekeningen en aanpassingen naar elkaar sturen. De een kan werken aan het design terwijl de ander de website codeert. Zo hebben we dat in het weekend gedaan, zittend op de bank met het pennetje. Dat werkt goed, al voelt het maken van aantekeningen op een digitaal scherm onnatuurlijk. Je kunt het vergelijken met een handtekening zetten op een creditcardautomaat. Aan de interface moet je even wennen, vindt hij. Het grote verschil is dat Android een open source is’ zegt Van de Poel, die eerder een Android-toestel had. ‘Je bent daardoor vrijer in het gebruik, je kunt meer personaliseren en inrichten naar je eigen wens. Dat is gelijk een nadeel: het is complexer. Applicaties zijn soms lastiger te vinden en in menu’s bevinden zich weer andere menu’s.’

related partner content for mobile comes here

De Note 3 is prima voor creatieven, vinden Van Dam en Van de Poel. Ze sommen een aantal voordelen op: ‘De integratie met Evernote. De app zit in het OS verweven wat het makkelijk maakt om snel aantekeningen te uploaden. Er zijn mooie snufjes als de S-Pen en Air Command waarmee je heel handig kunt swipen tussen de ene app en de andere.’ Browsen geeft een lekker gevoel: het biedt meer een volledige webervaring. Ook heel fijn: een groot 5,7 inch scherm. ‘Dat voelt tegelijkertijd ook wel een beetje onnatuurlijk aan, zo’n grote telefoon die wel in je achterzak past, maar dan moet je niet gaan zitten. En tot slot: het geïntegreerde plakboek. Je kunt gevonden referentiebeelden als collage opslaan. Zoiets hebben we nog niet eerder gezien.’

Yacco Vijn is creative managing director bij TBWA\Neboko Amsterdam.

Het is woensdag. De vrijdag daarvoor ontving Vijn de Samsung Note 3 op proef en de batterij is net pas leeg. ‘Die gaat dus krankzinnig lang mee. Dat is in elk geval een positief begin.’ Bij TBWA is alles Apple wat de klok slaat, dus heeft hij ook een iPhone. Maar voordat hij bij TBWA begon, ging de oprichter van interactief bureau Kong met een Android-toestel door het creatieve leven. En nu krijgt hij de gelegenheid een Samsung Galaxy Note 3 uit te proberen. Een ‘gigantisch’ apparaat, vindt hij. Met een loei van een scherm, maar toch vrij licht van gewicht. ‘Da’s mooi’, vindt Vijn. Toch wringt het ergens een beetje, vindt hij. ‘Ik gebruik een telefoon om te bellen en een iPad om de krant te lezen, maar dit apparaat bevindt zich in een niemandsland: is het een minitablet of een megamobiel? Lastig.’ Dan de camera. ‘De buitenshots zijn ongelofelijk mooi met de impressive 13 megapixels camera’, zegt hij tevreden. Als de visualiser het niet doet, maakt Vijn gewoon met pen en papier een schetsje voor de klant. Hij heeft wel geprobeerd om te schetsen op de Note 3. ‘Als je van de generatie bent die nooit een pen en papier heeft gebruikt, kan ik me voorstellen dat dit goed werkt. Het pennetje reageert strak en scherp, het voelt als echt schetsen. Ook de interface is mooi. Het is afhankelijk van wat je gewend bent en misschien word ik oud, maar wanneer ik er meer tijd in zou investeren om het me eigen te maken, denk ik dat ik met het pennetje best mooie dingen kan maken.’

Ruim tachtig influentials in de reclame, sociale media, marketing, entertainment en mode kregen een Samsung Galaxy Note 3 op proef. In ruil daarvoor postten ze onder de titel hun bevindingen op de sociale media. Een aantal van hen stapte daadwerkelijk over op de Note 3.

Paul Domen, professioneel internetter bij Social &Co en blogger bij Teed.nl.

‘Ik bel je nu trouwens met mijn Samsung Note 3! Sinds ik deze heb, ligt mijn iPhone te liggen. De Note 3 is een vlaggenschip, het topje van de markt; razendsnel, mooi groot scherm. Ik ben er oprecht blij mee. Ik heb erover bericht op Twitter, Instagram, blog en heb het toestel besproken in BNR Nieuwsradio. Op het plastic design na, is alles top notch. Het apparaat is groot, maar dun en licht - dat is dan weer het voordeel van plastic. De batterij gaat zo lang mee dat ik uren streaming video kan kijken. En ja, als je een Apple-logo op je schouder getatoeëerd hebt, word je nooit een Android-gebruiker. Maar objectief gezien heb je met de Note 3 stiekem een betere telefoon.’

Marco Démoet, community manager bij de Gemeente Den Haag en oprichter van Mixedgrill.nl,online magazine over lifestyle, kunst en cultuur.

‘Voor mijn baan maak ik deel uit van een crisisteam. Het is essentieel dat ik bereikbaar ben via een app die alleen voor de iPhone beschikbaar is. Anders had ik mijn iPhone thuisgelaten en was ik absoluut happy met de Note 3. Ik heb ‘m uitgebreid getest en erover bericht op de Mixedgrill-website. Er zitten leuke vernieuwende opties op. Het scherm is groot en scherp. Zo hoef ik met mijn grote handen niet te priegelen op een klein schermpje. De pen werkt nauwkeurig; je schrijft snel even een telefoonnummer op. En mijn vrouw gebruikt ’m om tv-series via Netflix te kijken.’

Jurgen van den Brand, van e-zine, festival en platenlabel Roadburn:

‘1. Toen de Note 3 net uit was, waren de reacties vergelijkbaar met Google Glass: iedereen wil kijken en vergelijken met hun eigen telefoon. Na verloop van tijd went de grootte en denk je als je je oude iPhone oppakt: wat een klein ding.

2. De foto’s: 16/9 is een veel mooier formaat dan 4:3. Dus een betere kwaliteit en mooier formaat. Ook Vader Roadburn is zeer content: hij kan nu de foto’s van zijn kleindochter die ik doorstuur afdrukken, in tegenstelling tot die van de iPhone.

3. De snelheid. De Note 3 is een stuk sneller dan de iPhone. Niemand heeft tijd, dus alle tijd die je wint is meegenomen.
Frank Meeuwsen, de eerste Evernote Ambassadeur Zakelijk Gebruik, digitaal strateeg/oprichter van incredibleadventure.nl:

‘Huize Meeuwsen is een Apple-huis. Microsoft of Android zijn vertrokken en een Macbook Air en een iPhone hebben hun intrede gedaan. Maar ik miste Android, vooral voor Evernote. Om vragen te beantwoorden of de voortgang van nieuwe versies te testen. Fijn dat ik de Samsung Note 3 kon testen, waarbij het samenwerkt met Evernote. Ik heb er uitvoerig over geblogd. Over alle notities die je maakt met S-Note, waarbij je kunt synchroniseren met Evernote. Ook zijn ze direct doorzoekbaar op alle andere installaties van Evernote. Wel jammer dat mensen die de Note 3 voor het eerst zien, roepen: “Bel je daar mee?!” Het is inderdaad een enorm toestel. Daar staat tegenover dat Android het makkelijker maakt om iemand te bellen. Je kunt standaard, zonder extra apps, contacten op je startscherm zetten, de koppeling met Google Contacten is prima. Als je de S-Pen uit de houder neemt, krijg je een aantal opties, zoals tekenen op schermafbeeldingen, een deel van het scherm in een plakboek zetten en memo’s maken. Het fraaie is dat de notities naadloos worden gesynct met Evernote en binnen Evernote doorzoekbaar zijn op mijn handschrift.’

Dit artikel is onderdeel van de commerciële Mobile Special ism Samsung (Adformatie Week 52)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in