Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook nog groots. Maar vooral Nederlandse jongeren hollen weg!

Veel reacties op de Facebook doelgroepverschuiving zijn overtrokken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze blogpost is een nuancering op mijn bijdrage

Het is absoluut niet zo dat Facebook (FB) op mondiaal niveau “dead and buried” is zoals stelt. Feit is wel dat ze jongeren verliezen. Ons land loopt zelfs voorop in die ontwikkeling.

related partner content for mobile comes here

Wereldwijd nummer 1
56% van de gebruikers maken nog altijd actief gebruik van FB. Vermenigvuldig dat met het aantal accounts en trek je conclusie ( meest populaire social networks). FB is alles behalve exit. Tot zover het jippie-jee gedeelte over FB.

Jongeren hollen weg
FB heeft te kampen met een engagement probleem onder jongeren. Je kunt dan wel de grootste zijn maar dat is een momentopname. Om een lange termijn uitspraak te kunnen doen biedt onderstaande grafiek houvast. Wat blijkt? Het is ontegenzeggelijk waar dat FB tieners verliest sinds de piek in Q4/2012.

GRAFIEK: Verliest FB jongeren? Trends in actief gebruik
VRAAG: Welke vd sociale platforms heb je gebruikt, of een bijdrage aan geleverd?

 

Kaaskoppen rennen hardste weg
FB claimt nagenoeg heel de tiener-populatie in de VS te hebben afgedekt.

Is dat zo?

Volgens de statistieken die ten grondslag liggen aan deze en de voornoemde blogpost, is het antwoord volmondig ja: 89% in de VS en 88% wereldwijd (exclusief China). Hoe zit het met Nederland? Onze nuchtere Nederlandse jongeren blijken de ranglijst afhakers aan te voeren. Nederland staat onbetwist op 1 in de lijst grootste dalers actieve gebruikers.

OVERZICHT: Impact per land
VRAAG: Welke vd sociale platforms heb je gebruikt, of een bijdrage aan geleverd?

 


Conclusies
Los van seizoensinvloeden lijkt het erop dat de concurrentie voor FB structureel is toegenomen.

Dat beïnvloedt het marktaandeel. Maar “dead and buried” is een bridge too far. Los van concurrerende social platforms hebben ook verbeteringen in mobile Operating Systems hun sporen nagelaten. Mobile is de driving force om op voort te borduren.

OS-functies inclusief app services (WhatsApp, Snapchat, etc.) zorgen ervoor dat het letterlijk altijd one fingertip away is. Snel, simpel en intuïtief.

Easy multitasking on the go lijkt hoog te scoren op de wensenlijstjes, en bij voorkeur buiten het zicht van ouders op Facebook.

!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in