Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruik Twitter stort in

Het gebruik van Twitter daalt flink. Het gemiddeld aantal twitterberichten per week is in een jaar tijd gehalveerd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’. Uit de cijfers blijkt dat het aantal mensen met een Twitter-account weliswaar stabiel blijft met 27% , maar dat er veel minder getweet wordt.

related partner content for mobile comes here

Facebook blijft met ruim 9 miljoen Nederlanders die een account hebben het grootste social media kanaal en groeit nog steeds (van 66% dec. 2012 naar 72% in dec. 2013). Een kleine 10% heeft inmiddels een Instagram account. De jongeren (13-17 jaar) zijn hier het meest actief; een derde van hen gebruikt inmiddels Instagram. 

Meer smartphones dan pc ‘s

Het aantal smartphones en tablets in Nederland blijft stijgen. Voor het eerst zijn er met 8,5 miljoen smartphonebezitters meer mensen die een smartphone bezitten (67%) dan een pc/desktop (65%). Het aantal tabletbezitters stijgt tot bijna 7 miljoen waarmee meer dan de helft (53%) van de Nederlanders in het bezit is van de tablet. Het mediagebruik op de tablet stijgt. Een derde (31%) leest wel eens de krant op een tablet (dec. 2012 was dit 21%), een kwart (24%) kijkt tv op de tablet (dec. 2012 16%) en 1 op de 9 pakt de tablet om naar de radio te luisteren.

Niet om te bellen

Vorig jaar waren er nog ruim 1 miljoen pc’s meer (67%) dan smartphones (58%). Opvallend is dat 20% van de smartphonebezitters aangeeft helemaal niet met het toestel te bellen maar het voornamelijk te gebruiken voor chatten als WhatsApp (67%), mailen (72%) en surfen (78%). 

Video en muziek on demand 

Bijna een derde van de Nederlanders gebruikt één of meerdere betaalde video on demand-diensten zoals Netflix, Videoland of UPC on demand. 1 op de 10 Nederlanders geeft aan de afgelopen maand gebruik te hebben gemaakt van een streamingsabonnement voor muziek zoals Spotify en Deezer. Niet verrassend is dat jongeren relatief meer gebruik van deze diensten maken. Een vijfde van hen (13-17 jaar) geeft aan de afgelopen maand muziek on demand te hebben geluisterd. 

Over het onderzoek

Het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ is uitgevoerd door GfK in samenwerking met Cebuco, PMA, Spot, RAB en KVB. De steekproef uit het consumentenpanel bestaat uit 1008 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.800.000 internetters. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in