Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten ergeren zich aan ondeskundige klantenservice bij zorgverzekeraars

Kennis, duidelijkheid en snelheid zijn voor klanten anno 2013 de belangrijkste zaken waar hun zorgverzekeraar aan moet voldoen. Dit blijkt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Klanten hebben wel degelijk door of zij te maken hebben met een deskundige medewerker van de zorgverzekeraar of dat zij een externe callcentermedewerker aan de lijn hebben. Als er klachten zijn over de zorgverzekeraars, gaat dit in 20 procent van de gevallen over onvoldoende kennis en mogelijkheden van de medewerker. Terwijl in positieve reviews juist het belang van duidelijk en correct telefonisch contact het meest vaak wordt genoemd (22 procent) evenals een goede, heldere communicatie en voorlichting (19 procent).

related partner content for mobile comes here

Top 3 klachten
Zorgverzekeraars krijgen over het algemeen positieve beoordelingen van hun klanten. Bij de analyse van de negatieve beoordelingen gaat het duidelijk mis op drie aspecten: 20 procent klaagt over onvoldoende kennis en service bij de medewerker die zij aan de telefoon krijgen. In 14 procent van de reviews wordt geklaagd dat men vindt meer te moeten betalen voor steeds minder service en steeds minder mogelijkheden om te declareren. Er leeft duidelijk het gevoel minder te krijgen, maar meer te moeten betalen. Ook is het hier en daar nog mis met de polisvoorwaarden, 9 procent klaagt over onduidelijkheid.

Duidelijkheid en helderheid
22 procent van de klanten geeft aan een duidelijke en correcte telefonische service te krijgen en is hier blij mee. Goede, heldere voorlichting en communicatie wordt in 19 procent van de reviews als positief benoemd. Snel uitbetalen komt in 15 procent van de positieve beoordelingen voor. Snel handelen en reageren, wordt ook nog eens vaak afzonderlijk genoemd (10%). Opvallend is dat de digitale services een bijdrage leveren aan hogere klanttevredenheid. De “mijn” omgeving, app of chat van de zorgverzekeraar worden vaak genoemd als voorbeeld van goede bereikbaarheid (10%).

Weinig sympathie
Veel zorgverzekeraars verwachten de betaling van het eigen risico in de meeste gevallen ineens van hun klanten. Hier ondervinden met name minima problemen van. In 5 procent van de reviews wordt hierover dan ook beklag gedaan of een verzoek aan zorgverzekeraars om hiermee rekening te houden.

Toppresteerders volgens klanten
De zorgverzekeraars krijgen van hun klanten gemiddeld een 7,0 over 1295 reviews. Er zijn echter ook uitschieters met hogere klantwaarderingen: UnitedConsumers  (met een VGZ)  Zorgverzekering  krijgt een 8,6, ONVZ krijgt een 8,0, CZ krijgt een 7,7, Anderzorg krijgt een 7,5,  De Friesland Zorgverzekeraar krijgt een 7,5 en Ohra Zorgverzekering krijgt een 7,5.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in