Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamecoryfeeën in de Kring

What happens in the Kring, stays in the Kring. Tenzij Hans van Dijk zeven gluiperige adviezen geeft aan de jonge generatie, Frank Pels ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het leek wel of ze het onderling hadden afgesproken: laten we die jonge creatieven eens wat eigenzinnigheid bijbrengen. De vier nog actieve reclamecoryfeeën - Hans van Dijk (Skipintro), Frank Pels (zelfstandig), Wim Ubachs (zelfstandig )en Hans van Rijs (regisseur bij Caviar)- waren door de ADCN uitgenodigd het woord te nemen en de JongeHonden toe te spreken met als thema Back to the Future. Zij loofden of pamperden de nieuwe generatie niet, integendeel, ze vertelden juist dat ze veel meer hun eigen gang moeten gaan, niet te luisteren en vooral niet op te kijken tegen mensen als zijzelf.

related partner content for mobile comes here

Hans van Dijk en Frank Pels deden wat zij als geen ander kunnen: voordragen uit voor de gelegenheid geschreven werk. Van Dijk beet het spits af met zijn zeven gluiperige adviezen waarvan hij zal beweren ze nooit te hebben uitgesproken. Na opgemerkt te hebben dat zijn generatie het sowieso heeft verpest voor de anderen - teveel gedronken en teveel verdiend – gaf hij onder andere de volgende tips: ‘Ga werken bij een slecht bureau, bij een goed bureau krijg je toch geen kansen en als je slecht bent valt het niet op.’ ‘Geef veel geld uit aan slechte ideeën, een slecht idee wordt goed als Hans van Rijs of Anton Corbijn het uitvoert.’ ‘Vind een maat die beter is dan jij.’ ‘Wees goed en vooral succesvol.’ En ‘Heb het leuk. Verpest het, net als wij, voor de volgende generatie.’

Pels gooide het over een andere boeg. ‘De gevestigde orde is de vijand’, zo was zijn boodschap. En: ‘Noem jezelf nooit Jonge Hond.’ Daarmee zeg je namelijk, ik ben er nog lang niet. Een Jonge Hond is een reclamemens dat zich nodeloos onderwerpt aan de gevestigde orde, vergelijkbaar met een bandje dat in het voorprogramma speelt van Golden Earring of Blof. ‘Hebben de Stones ooit in een voorprogramma gespeeld?’, aldus Pels
Jonge Honden zouden niet blij moeten zijn met een plekje in de bus na het winnen van een pitch, maar zich moeten voornemen alleen naar Cannes te gaan als ze in het Majestic kunnen slapen en zich een lunch van 200 euro kunnen veroorloven.
Ook Pels had tips: wees een streber, wees ambitieus en vals. ‘Blaffende honden bijten wel!’

Het grote gat tussen de sprekende en het grote deel van de luisterende generatie werd pas duidelijk bij Wim Ubachs met zijn iPhone-Pim Pam Pet. De letters van zijn rad kwamen uit op steekwoorden die hij anekdotisch toelichtte. De namen die daar in voorkwamen als Jim Prins, Paul Meijer, Pieter van Velzen en Paul Arden leverden vooral vragende gezichten op. Hierdoor bleven zijn goedbedoelde verhalen uiteindelijk steken bij de eerste letter K: Ken je klassiekers.

De verhalen van Hans van Rijs waren een stuk makkelijker te begrijpen, al was het alleen al door zijn enorme dosis zelfrelativering. Hij zette zichzelf op grappige wijze neer als een one-trick-pony die 1000 reclamecommercials op dezelfde manier heeft geregisseerd. ‘Ik ging voor het geld. Dus toen een art director mijn stijl “het nieuwe filmen” ging noemen heb ik mijn prijs verhoogd.’

Wat de vier 45+-ers, zoals zij liefdevol werden aangekondigd, duidelijk maakten is dat je met een eigen wil , hard werken en zelfvertrouwen ver kan komen. Wat uit bescheidenheid door henzelf niet werd benoemd, is dat je zonder talent nooit zover komt als het kwartet dat sprak in de Kring.

Lees meer tips en anekdotes van Hans van Dijk en Hans van Rijs in het door Pim Milo geschreven verhaal in Creatie 3 die half juni uitkomt. Het bestuur van de JongeHonden vormt de gasthoofdredactie van deze Creatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in