Overslaan en naar de inhoud gaan

Real time marketing: hoe doe je dat?

Hot topic: real time marketing. Maar hoe doe je dat?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Oscars afgelopen zondag waren een hoogtepunt wat betreft real time marketing. Alle merken waren aanwezig op de livestream die Twitter in het leven had geroepen met hashtag (). Sommige van deze merken boekten succes, andere niet.

related partner content for mobile comes here

Hoogtepunt op het gebied van real time marketing was de super tweet van Oreo: “You can still dunk in the dark.” Deze tweet had meer impact dan hun tv-commercial. Zodra de stroom uitviel, tweette het koekjesmerk deze slogan. Het bericht werd in een uur 15.811 keer geretweet en had in deze tijd 19.610 Facebook likes. Ook was er veel free publicity rondom deze tweet.

Achter deze tweet zat de (digital) agency i360. Wie kan dus beter de do’s and dont’s uitleggen over real time marketing dan Sarah Hofstetter van i360?

Kies het geschikte moment

‘Succes boeken met real time content betekent investeren in een real time marketing strategie. Welke momenten zouden geschikt zijn voor het merk en niet te vergeten voor de community? Het is van belang dit op een rijtje te hebben vóór je real time informatie gaat posten. Belangrijk voor het laten slagen van real time content is ook het opbouwen van een groep gepassioneerde volgers. Als je volgers zich niet verbonden voelen met het merk, zullen ze ook niet snel content delen. Verder is het van belang om snel te reageren als een gelegenheid zich voordoet, een paar minuten te laat kan al mosterd na de maaltijd zijn.’

Plan het ongeplande

‘Real time content kan binnen een paar seconden worden verspreid. Maar om jezelf in een positie te verplaatsten om dit succesvol te doen, vergt veel planning. Merken hebben een sterke sociale achterban nodig om hun marketing te laten slagen. Lang voordat de stroom uitviel, had Oreo deze achterban al. Het voorbereiden van een real time marketing strategie bestaat ook uit het bepalen van een ‘social personality’ voor het merk. Wat is de tone of voice van deze social personality? Waarop gaat deze social personality reageren? Doet de social personality mee in discussies? Welk type content gaat hij maken of delen? Op welk soort content gaat de community reageren? Merken hebben een sterke visie nodig op het gebied van real time marketing die aansluit bij hun merk en volgers’.

Tijdens de Oscars bezette 360i 24/7 een ruimte om te wachten tot de stroom uitviel. Hofstetter geeft al aan dat dit niet realistisch is.

Real time marketing wordt steeds populairder. Aan de grond hiervan ligt de ontwikkeling dat alle consumenten altijd met elkaar verbonden zijn en real time informatie eisen. Deze informatie wordt dan vaak meteen gedeeld in sociale netwerken en gaat dus snel viraal. Deze ontwikkelingen zetten door, steeds meer mensen zijn immers online met elkaar verbonden 24/7.

Hofstetter ziet de echte uitdaging voor merken erin hun organisaties zo te structureren dat er gebruik gemaakt kan worden van real time marketing om zo met de doelgroep te kunnen engageren op momenten dat het relevant is.

Origineel artikel:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in