Overslaan en naar de inhoud gaan

Rabobank, Postbank en ABN Amro domineren internetbankieren

Rabobank, Postbank en ABN Amro zijn onder managers, directeuren en professionals veruit favoriet voor privé internetbankieren. Dat blijkt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze drie grootbanken hebben onder deze groep een marktaandeel van respectievelijk 30, 30 en 27 procent. SNS Bank komt niet verder dan 4,6 procent, Fortis en ING elk niet verder dan 2,8 procent. Inmiddels maakt 82 procent van alle directeuren, managers en professionals bij overheid en bedrijfsleven privé gebruik van internetbankieren. Een jaar geleden was dat onder alle huishoudens nog 42 procent. Inmiddels beschikt meer dan 60 procent van alle huishoudens over toegang tot internet.
De snelle groei van internetbankieren blijkt ook uit de cijfers die banken zelf opgeven: de Rabobank stelt dat ze in Nederland met 1,3 miljoen actieve particuliere klanten die internetbankieren, marktleider is onder alle huishoudens. De Postbank kent begin dit jaar 1,1 miljoen particuliere rekeningen die via internet worden beheerd. ABN Amro geeft aan dat ze circa 900.000 actieve klanten telt in Nederland. Deze laatste bank geeft aan in Nederland marktleider te zijn met online beleggen, met een marktaandeel van 32 procent.

related partner content for mobile comes here

Van bank wisselen
De onderzochte gebruikers zijn over het algemeen zeer tevreden over de dienstverlening, al scoort de Postbank slechter (46 procent tevredenheid) dan de Rabobank en ABN Amro (resp. 65 en 61 procent tevredenheid). De ontevredenheid heeft vooral te maken met de kosten van internetbankieren, de service en helpdeskfunctie. De Postbank telt de meeste ontevreden gebruikers: 12 procent. Voor deze bank geldt dat gebruikers ook minder zijn te spreken over de snelheid en de mogelijkheden van internetbankieren. Eén op de twintig gebruikers, ook bij de Rabobank en ABN Amro, overweegt serieus van bank te veranderen op grond van het oordeel over het internetbankieren.
Terwijl 82 procent van de ondervraagden bij één of meerdere van de banken gebruik maakt van internetbankieren, zegt 18 procent hiervan beslist geen gebruik te willen maken. Opvallend is overigens dat deze groep meer dan gemiddeld bestaat uit directeuren, managers en professionals in dienst van de overheid. De bezwaren van de niet-gebruikers zijn voornamelijk desinteresse (33 procent) en angst voor de veiligheid (30 procent). De kosten zijn daarentegen geen belemmering, aldus de niet-gebruikers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in