Rabobank, Postbank en ABN Amro domineren internetbankieren
Deze drie grootbanken hebben onder deze groep een marktaandeel van respectievelijk 30, 30 en 27 procent. SNS Bank komt niet verder dan 4,6 procent, Fortis en ING elk niet verder dan 2,8 procent. Inmiddels maakt 82 procent van alle directeuren, managers en professionals bij overheid en bedrijfsleven privé gebruik van internetbankieren. Een jaar geleden was dat onder alle huishoudens nog 42 procent. Inmiddels beschikt meer dan 60 procent van alle huishoudens over toegang tot internet.
De snelle groei van internetbankieren blijkt ook uit de cijfers die banken zelf opgeven: de Rabobank stelt dat ze in Nederland met 1,3 miljoen actieve particuliere klanten die internetbankieren, marktleider is onder alle huishoudens. De Postbank kent begin dit jaar 1,1 miljoen particuliere rekeningen die via internet worden beheerd. ABN Amro geeft aan dat ze circa 900.000 actieve klanten telt in Nederland. Deze laatste bank geeft aan in Nederland marktleider te zijn met online beleggen, met een marktaandeel van 32 procent.
Van bank wisselen
De onderzochte gebruikers zijn over het algemeen zeer tevreden over de dienstverlening, al scoort de Postbank slechter (46 procent tevredenheid) dan de Rabobank en ABN Amro (resp. 65 en 61 procent tevredenheid). De ontevredenheid heeft vooral te maken met de kosten van internetbankieren, de service en helpdeskfunctie. De Postbank telt de meeste ontevreden gebruikers: 12 procent. Voor deze bank geldt dat gebruikers ook minder zijn te spreken over de snelheid en de mogelijkheden van internetbankieren. Eén op de twintig gebruikers, ook bij de Rabobank en ABN Amro, overweegt serieus van bank te veranderen op grond van het oordeel over het internetbankieren.
Terwijl 82 procent van de ondervraagden bij één of meerdere van de banken gebruik maakt van internetbankieren, zegt 18 procent hiervan beslist geen gebruik te willen maken. Opvallend is overigens dat deze groep meer dan gemiddeld bestaat uit directeuren, managers en professionals in dienst van de overheid. De bezwaren van de niet-gebruikers zijn voornamelijk desinteresse (33 procent) en angst voor de veiligheid (30 procent). De kosten zijn daarentegen geen belemmering, aldus de niet-gebruikers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid