Overslaan en naar de inhoud gaan

Princes doet een 'Nestleetje' na Greenpeace-actie

Eerder dit jaar voerde Greenpeace actie tegen Nestlé wegens het gebruik van foute palmolie. Het pr- gestuntel van het bedrijf op social…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eerder dit jaar voerde Greenpeace wegens het gebruik van foute palmolie. Het pr- gestuntel van het bedrijf op social media-gebied (zoals het overspannen reageren op negatieve reacties op hun Facebook-pagina) is volop besproken, ook hier . Sinds kort voert Greenpeace actie tegen (tonijn in blik), die kennelijk de berichtgeving over Nestlé niet heeft gevolgd...

related partner content for mobile comes here

voert sinds kort actie tegen Princes omdat het bedrijf onverantwoord gevangen tonijn verkoopt. Nog te vaak wordt volgens de milieu-organisatie tonijn gevangen middels schadelijke vangsttechnieken, onder andere met enorme ringnetten, waardoor veel andere (bedreigde) diersoorten (schilpadden, roggen, haaien) worden bijgevangen en gedood. Maar ook jonge exemplaren van overbeviste tonijnsoorten zoals de geelvin en grootoog tonijn komen in de netten terecht.

Volgens Greenpeace onderneemt Princes hierop nog onvoldoende actie. Onno Beukenhorst, campagneleider oceanen bij Greenpeace: ‘Het bedrijf heeft wel samen met andere visvangers, waaronder John West en Rio Mare, de stichting (International Seafood Sustainability Organisation) opgezet, waarmee ze beloven zich in te zetten voor een duurzamer beheer en het tegengaan van schadelijke bijvangsten. Maar qua acties stelt het ISSF vooralsnog teleur. Er is wat onderzoek gedaan, een website gebouwd en er zijn wat voornemens geuit. Concreet gebeurt er echter niets, en dat geldt ook voor andere tonijnfabrikanten. Teleurstellend, vandaar deze actie.’

Greenpeace deelt onder andere petities uit op festivals, komend weekend bijvoorbeeld op Lowlands, maar doet ook actie op internet. Zo werden mensen opgeroepen om een naar het contactformulier op de . Inmiddels hebben 31.000 mensen dat gedaan. Sinds gisteravond is het contactformulier echter opeens verdwenen. Op de Poolse site zie je nog wel een contactblok, maar dat blok linkt ook niet meer door. En op de Nederlandse versie is het blok op de homepage helemaal verdwenen.

Is dit een overspannen reactie van Princes? Het contactformulier verwijderen was in ieder geval de eerste fout, want zet Greenpeace op scherp. Wat zijn hun verdere plannen?

Princes-woordvoerder Menno Bax laat me weten dat het bedrijf het formulier heeft verwijderd vanwege de enorme toestroom van reacties. Bax: 'We kregen technische problemen dus hebben we hiertoe besloten. Maar het was een tijdelijke actie, en ik kan u verzekeren dat het formulier binnen een uur weer online komt te staan.'

Princes is niet of nauwelijks bezig met social media. Gaat het bedrijf daar nu wel mee beginnen? Bax: 'We volgen de discussies wel, maar hebben niet de intentie daar pro-acief iets mee te doen. We kiezen voor gesprekken met de partijen zelf. Er lopen al sinds 2008 contacten vanuit Princes UK met Greenpeace en dat is nog steeds gaande. Binnenkort is er weer overleg met Greenpeace Nederland.'

Wordt vervolgd...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in