‘Philips is een zwak merk in de VS’


'Het nieuwe marketinginitiatief is voortgekomen uit de frustratie van marketeers in de VS over een aantal problemen waarmee ze te maken hebben. Ten eerste: Philips is een zwak merk in de VS. Consumenten hebben nog nooit van ons gehoord of ze weten niet wat we doen', aldus Enderson Guimaraes, hoofd wereldwijd merkbeleid, in een interview met Mondial in het interne Philips-magazine. 'Ten tweede hebben we de afgelopen jaren in verschillende merknamen geïnvesteerd. We hebben verschillende boodschappen uitgedragen aan verschillende mensen.'
Terry Fassburg, directeur merkcommunicatie in de VS, voegt daar aan toe: 'Als je een winkel binnengaat en iemand vraagt om de topdrie consumentenelektronicabedrijven te noemen, is de kans groot dat we - als we al genoemd worden - als derde eindigen. Onze marketeers moeten meer tijd besteden aan het bouwen van het merk dan aan het verkopen van producten'.
Philips start daarom per 1 januari een nieuw, grootschalig driejarig marketingoffensief in de VS. Philips gaat daarbij samenwerken met de filmindustrie in 'Hollywood'. Het bedrijf hoopt zijn merkbekendheid te vergroten door ervoor te zorgen dat meer producten in speelfilms en televisieprogramma's zichtbaar worden. Philips deed dat eerder al met zijn scheerapparaat in de laatste James Bond-film. 'We gaan dat nu op meer systematische manier doen', zegt Fassburg. Philips heeft daartoe onder meer samenwerkingsverbanden gesloten met televisieproducenten, onder wie de producent van de serie Ally McBeal.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Behalve deze zogeheten 'product placements', is het concern ook in onderhandeling over vormen van samenwerking met beroemdheden als schrijver Tom Clancy.
Daarnaast gaat Philips 28-minuten durende 'infomercials' uitzenden op de Amerikaanse televisie om uitleg te geven over zijn producten. Al deze inspanningen moeten ertoe leiden dat in 2006 50 procent van de Amerikanen zonder hulp het merk Philips noemt. Hoeveel de campagne gaat kosten is niet bekend.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid