Overslaan en naar de inhoud gaan

Per verkochte Smart: 1765 euro aan reclame

In 2002 bedroegen de bruto-bestedingen in ons land al €309 per verkochte nieuwe auto, vorig jaar is dat gestegen naar maar liefst …
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En dan nog zijn de spaarzame Smart-dealers niet erg content, getuige het rapportcijfer 5,1. Ook bij Chrysler en Honda doet zich een soortgelijke situatie voor. Nee, dan maakt de onafhankelijke Kia-importeur beduidend meer vrienden onder z’n dealers. Maar luxe went snel: bij het qua verkoop en budget gelijkwaardige Daewoo reageren de dealers inmiddels al aanmerkelijk minder euforisch. Per saldo lijken dealers voor hun verkoop dus maar weinig blijvende stimulansen te ondervinden van reclame-ondersteuning. Wederom een bouwsteen voor de gedachte dat een louter massamediale aanpak op den duur aan erosie onderhevig is. Voor een onderscheidende marktpositie is er duidelijk meer nodig. Nu is niet gezegd dat de autowereld niet al actief is via de digitale weg of brievenbus. Sterker nog, vooral direct mail wordt veelvuldig ingezet. De branche kent vooralsnog het voorrecht om adressen op te doen uit een centraal databestand. Een mooie faciliteit, maar wederom weinig onderscheidend toegepast. In de praktijk wordt ook dm gewoon als massa-instrument ingezet: 200.000 stuks het veld in en dan maar weer gewoon afwachten.

related partner content for mobile comes here

In het artikel in het Tijdschrift voor Marketing staan alle reclame-uitgaven van de in Nederland verkochte automerken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in