Per verkochte Smart: 1765 euro aan reclame
En dan nog zijn de spaarzame Smart-dealers niet erg content, getuige het rapportcijfer 5,1. Ook bij Chrysler en Honda doet zich een soortgelijke situatie voor. Nee, dan maakt de onafhankelijke Kia-importeur beduidend meer vrienden onder z’n dealers. Maar luxe went snel: bij het qua verkoop en budget gelijkwaardige Daewoo reageren de dealers inmiddels al aanmerkelijk minder euforisch. Per saldo lijken dealers voor hun verkoop dus maar weinig blijvende stimulansen te ondervinden van reclame-ondersteuning. Wederom een bouwsteen voor de gedachte dat een louter massamediale aanpak op den duur aan erosie onderhevig is. Voor een onderscheidende marktpositie is er duidelijk meer nodig. Nu is niet gezegd dat de autowereld niet al actief is via de digitale weg of brievenbus. Sterker nog, vooral direct mail wordt veelvuldig ingezet. De branche kent vooralsnog het voorrecht om adressen op te doen uit een centraal databestand. Een mooie faciliteit, maar wederom weinig onderscheidend toegepast. In de praktijk wordt ook dm gewoon als massa-instrument ingezet: 200.000 stuks het veld in en dan maar weer gewoon afwachten.
In het artikel in het Tijdschrift voor Marketing staan alle reclame-uitgaven van de in Nederland verkochte automerken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid