Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouwe lullen moeten weg

'Seksisme!', 'Discriminatie!' We lezen het regelmatig in onze vakpers. Maar er is meer.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Als we dan toch naar de bemensing van de bureaus kijken (bemanning lijkt eigenlijk toepasselijker!) moeten we verder kijken dan man-vrouwverhouding en etnische samenstelling. Want er is ook nog zoiets als leeftijdsdiscriminatie.

related partner content for mobile comes here

Reclame is een jongemensenvak. Dat heeft alles te maken met de veronderstelling dat reclamemensen na een bepaalde leeftijd minder creatief zijn. Kunstschilders en schrijvers werken tot hun laatste snik aan hun oeuvre, worden soms juist alleen maar interessanter. Maar dat zijn &;autonomen&;, en dat is iets anders dan &;ons soort mensen&;.

Toch zie ik voor de seniore reclamemens een duidelijke rol weggelegd: namelijk die van voorwaardenscheppende en meewerkende voorman of voorvrouw. Juist door hun ervaring zijn deze mensen van grote waarde voor een bureau.

Sturen, coachen, reviewen, ze hebben alle bagage in huis. Op voorwaarde dat ze niet per se nog in de spotlights willen staan. Kortom; ze verruilen de spitspositie voor het trainerschap.

Ook een gemiddeld accountpersoon is jong. Vanuit de praktijk kan ik melden dat je boven de 45 geen kans meer hebt op een sollicitatiegesprek. (45... dan ben je mid-career!)

De uitzondering op deze regel kan ik me nog goed herinneren: de search voor een creatief directeur voor een Japans bureau. De Japanners hechten namelijk wél waarde aan senioriteit; wij gooien liever een hoop ervaring weg en geven een gouden handdruk op de koop toe!

Het is hoog tijd om met een zeer kritische blik te kijken naar ons aannamebeleid. Een diverser en evenwichtiger personeelsbestand zal de output van een reclamebureau vast en zeker ten goede komen.

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in