Oplage tijdschriften daalt met 5 procent


In het vierde kwartaal van 2011 werden nog 17,9 miljoen tijdschriften verkocht (abonnementen en losse verkoop). Dat waren er in 2012 17,1 miljoen, een daling van 4,7 procent.
De vrouwenbladen deden het iets beter. De betaalde oplage van alle vrouwenbladen bij elkaar was in de meest recente rapportage van Hoi 2,37 miljoen. Een jaar eerder was dat 2,47 miljoen, een daling van 93 duizend exemplaren, min 3,8 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Sanoma Media
Uitgever van de meeste tijdschriften in Nederland, Sanoma Media, deed het beduidend minder goed dan het marktgemiddelde. Het leverde 8,8 procent van de betaalde oplage in en zakte van 3,57 naar 3,25 miljoen exemplaren. (In de analyse zijn de titels FietsActief en Pro Cycling buiten beschouwing gelaten omdat de cijfers daarvan in de laatste rapportage niet vermeld worden omdat ze ‘nog niet compleet’ waren.)
Van de overige 58 Sanoma-titels zijn er twee die in oplage stijgen. Dat zijn Flow en ZIN. De eerste groeide van 67 naar 72 duizend stuks (+7,3 procent), de tweede van 72 naar 75 duizend (+4,0 procent).
De rest daalt. Er zijn 28 Sanoma-titels die met meer dan 10 procent in oplage dalen en 9 titels die met meer dan 20 procent in oplage dalen.
Onder de sterkste dalers zijn Marie Claire, dat van 61 naar 46 duizend ging (-23,5 procent), Cosmopolitan, dat van 82 naar 61 duizend ging (-26,2 procent), Playboy daalde van 41 naar 30 duizend (-27,2 procent), Beau Monde van 75 naar 53 duizend (-28,8 procent) en Helden daalde van 34 naar 24 duizend (-28,9 procent).
De laatste lancering op tijdschriftgebied van Sanoma Media is van april 2012: Fab. Dat kent een betaalde oplage van 21 duizend exemplaren.
Audax Publishing
Ook Audax Publishing heeft het moeilijk. Onder de 15 titels van Audax zitten in het laatste kwartaal van 2012 drie stijgers: Party (+0,4 procent), Glossy (+3,6 procent) en HP/De Tijd dat zelfs met 78 procent stijgt: van 19 naar 34 duizend stuks.
Onder de dalers zijn er 7 die harder dalen dan 10 procent ten opzichte van een jaar eerder en drie die met meer dan 20 procent wegzakken. Dat zijn Girlz! dat van 79 naar 63 duizend gaat (-21,0 procent), Mijn Geheim Special ging van 25 naar 18 duizend (-28,5 procent) en Stars ging terug van 42 naar 19 duizend exemplaren (-56,1 procent). De laatste titel is per 31 december vorig jaar stopgezet.
WPG, Hearst en G+J
De gezamenlijke titels van WPG (Weekbladpers, VI en Happinez) dalen iets harder dan het marktgemiddelde: -6,6 procent (van 697 naar 651 duizend).
Hearst Magazines (o.a. Elle, Quote en Red) blijft dankzij een oplageboost van Esquire gemiddeld genomen ongeveer gelijk: +0,6 (van 312 naar 314 duizend).
Maar G+J Uitgevers doet het door de lancering van Vogue zeer goed. Vogue zelf is goed voor een betaalde oplage van 47 duizend stuks. De gezamenlijke G+J-oplage gaat van 586 naar 612 duizend stuks (+4,4 procent). Nog ondanks de ingestorte oplage van Glamour dat van 132 naar 106 duizend ging (-19 procent).
Mood for Magazines
Wondertitel Linda (Mood for Magazines, onderdeel van Sanoma Media), blijft het goed doen. Het groeide in oplage van 195 naar 204 duizend stuks (+4,7 procent).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid