Overslaan en naar de inhoud gaan

Content agreement met Talpa ongunstig voor Sanoma

‘SBS betaalt een te hoge format fee bij aankoop en ontvangt een te lage format fee bij verkoop aan het buitenland.’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wanneer SBS een programma van Talpa bestelt, betaalt het behalve de verkoopprijs ook nog een format fee van 6 procent. Als het programma een succes blijkt te zijn, dan wordt dat percentage verhoogd naar 10 procent. Dat schrijft De Volkskrant op dinsdag 23 maart. De Volkskrant heeft de Content Agreement tussen SBS Broadcasting en Talpa in handen gekregen.

related partner content for mobile comes here

Patty Geneste, eigenaar van formatdistributiebedrijf Absolutely Indepent zegt in een reactie aan de Volkskrant dat dit een heel hoge fee is. Volgens haar begin je met een nieuw format op 5 procent of lager, maar gebruikelijk is dat de format fee in zijn geheel wordt wegonderhandeld.

Wanneer een door Talpa geproduceerd en op één van de SBS-zenders uitgezonden format internationaal wordt verkocht, krijgt Talpa 87,5 procent en SBS (tweederde eigendom van Sanoma Media) 12,5 procent. Geneste zegt tegen de Volkskrant dat fiftyfifty een gebruikelijke verdeling is.

In Adformatie (verschijnt vrijdag 29 maart) leest u in een feature over SBS onder andere een analyse hoe de hoeveelheid aangekochte programma's van Talpa is veranderd na de overname door Sanoma en Talpa.

Bron: De Volkskrant
(Loes Reijmer en Julien Althuisius)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in