Overslaan en naar de inhoud gaan

Lekker geloofwaardig

'Huisstijl: wat heb je eraan? Als leidinggevende in communicatieland ben ik er vaak met een grote boog omheen gelopen.' Kanttekeningen bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Ze zijn niet meer uit je mailbox weg te denken: de dienstmededelingen van bedrijven die je parmantig aankondigen dat de keizer zich in nieuwe kleren presenteert. “Vanaf vandaag hebben wij een nieuwe huisstijl.” Meestal gevolgd door iets in de trant van: “Dit is omdat wij goed naar onze klanten luisteren.” De relevantie van zulke berichten ontgaat mij echter meestal.

related partner content for mobile comes here

Vandaag was het de beurt aan de gerenommeerde adviesfirma in Amsterdam. “Geachte relatie, vanaf vandaag heten we BoerCroon. We laten de ‘&’ los en presenteren ons in een strakke groene letter.” Was getekend: BoerCroon Business Creators.

Een ommezwaai in adviesland? “De vragen van vandaag zijn niet meer op te lossen met de modellen en structuren van gisteren,” zegt de mail. “Kennis wordt vrij gedeeld, de kunde er resultaten mee neer te zetten is steeds wijder verspreid. Kunde wordt kunst door waarde te creëren met het samenbrengen van mensen, issues, belangen, principes en organisaties én hiervoor beloond worden,” aldus de business creators in een volzin die net niet lekker loopt.

Benieuwd geworden naar de onderbouwing van dit al sla ik de website van BoerCroon Business Creators op. Daar is niets veranderd. Geen strakke groene letter, maar het oude blauw. Geen BoerCroon, maar het vertrouwde Boer & Croon. Geen kennis die vrij verspreid wordt. Consulting is nog steeds consulting. “Bij uw vragen op het gebied van strategieontwikkeling en structurering, groei en innovatie, en kostenefficiëntie en effectiviteit kunnen wij u ondersteunen,” zegt de website braaf. Lekker geloofwaardig.

Huisstijl: wat heb je eraan? Als leidinggevende in communicatieland ben ik er vaak met een grote boog omheen gelopen. Het is het domein van deskundigen die graag willen geloven dat als je een aap een gouden ring geeft, het dier een ander ding wordt. Niets is echter minder waar: in de regel blijft het beestje hetzelfde. Ik durf te wedden dat als ik morgen binnenloop bij het kantoor van Boer & Croon aan de Amsterdamse Bosbaan, er niets wezenlijks veranderd is. Dus waarom dan de huisstijl aanpakken?

Het geloof in verandering is precies wat het is: geloof. Allemaal ontslaan, die zogenaamde deskundigen, en zeker wanneer ze op tafel gaan dansen. Dan is de kat van huis. En dat de kat in ieder geval bij Boer & Croon van huis lijkt te zijn, geeft te denken: als er één vermoeden is dat zo’n loze boodschap naar boven brengt, dan is het wel dat de firma met zichzelf aan het worstelen is, en dat het management geen controle heeft over het proces. En dat moet jou adviseren?'

Gisteren gepubliceerd op de website van.

Op internet is een filmpje te vinden van The 1nspiring Company die gevraagd is om de nieuwe propositie in beeld te brengen. Aanvankelijk dienen deze video’s voor intern gebruik.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

from on .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in