Overslaan en naar de inhoud gaan

Ik ben geen doelgroep, ik ben uniek

Wij, marketeers, communicatiemensen, pr-people zijn getraind om na te denken over de doelgroep waar wij ons op richten. Zo sterk, dat we…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het begon met een schijnbaar onschuldige vraag op de op LinkedIn. Journalisten bellen, mag dat nog? Wil dé journalist nog gebeld worden?

related partner content for mobile comes here

De journalist is een man van rond de 50, met wat warrig haar. De inhammen worden al wat groter. Hij draagt een ribbroek en een geblokt overhemd en houdt er blijkbaar helemáál niet van om gebeld te worden over persberichten. Hij is van nature lui, dus het liefst krijgt hij kant en klare berichten die hij zo kan knippen en plakken in de krant. Dat komt goed uit, want dan kunnen wij pr mensen vaak onze eigen bedrijfsnaam in het bericht noemen en misschien zelfs een hyperlink naar onze website erin verstoppen.

Ik heb de suggestie gedaan om eens aan een paar journalisten te vragen hoe zij hierover denken. Zij reageerden op deze oproep en wat schetste onze verbazing? Niet alle journalisten hebben dezelfde behoefte. De ene wil uitgeschreven berichten, de andere liever korte steekwoorden. De ene wil er graag meteen high res foto’s bij, de andere vindt dat mailbox vervuiling. Het zijn net mensen. Het aardige is dat de journalisten op hun beurt de pr mensen neerzetten als homogene groep mensen die allemaal hetzelfde gedrag vertonen.

PR mensen sturen persberichten in bulk naar journalisten die eigenlijk geen persberichten zijn, maar reclamefolders vermomd als persberichten. Ze bellen er vervolgens achteraan als de journalist niet snel genoeg reageert en zijn beledigd als er niets met hun bericht wordt gedaan. Ik zie dan een wat strenge dame van rond de 40. Donker haar, het liefst opgestoken. Ze heeft knalrode lippenstift, is kortgerokt en hooggehakt. Met haar charme windt ze de journalist om haar vinger.

Leuk, die doelgroepafbakening. Maar als het klopt, moet ik toch mijn profielfoto eens aanpassen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in