Ontevredenheid over resultaten CRM
Internationaal onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants toont aan dat 70 procent van de organisaties niet tevreden is. CRM leidt volgens de bedrijven te weinig tot verhoging van klantwaarde. Roland Berger Strategy Consultants deed onderzoek in zes landen (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië en Portugal) en dertien industrieën. De ondervraagden waren topmanagers in marketing en sales, in CRM en in IT. Het merendeel van de respondenten geeft te kennen dat het toekomstpotentieel van CRM nog steeds aanzienlijk is. CRM wordt vooral gebruikt voor klantsegmentatie, de integratie van klantdata en het ontwikkelen van doelgroepconcepten om zo meer klantbinding te realiseren. Maar er gaat teveel tijd op aan analyse en segmentatie zonder de commerciële processen hierop in te richten. De financiële dienstverlening, telecommunicatie en retail lopen voorop met de invoering van CRM. De mode- en nutsindustrie laten ondanks het grote belang van CRM in deze sectoren juist weinig resultaten zien. De overgrote meerderheid van de industrieën geeft aan in de komende jaren meer in CRM te zullen investeren. Het vertrouwen in CRM is niet aangetast, ondanks de huidige ontevredenheid.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid