Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatschappelijke betrokkenheid bedrijven duidelijker

De grootste bedrijven in Nederland bieden steeds meer duidelijkheid over hun mate van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Onder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van adviesbureau Berenschot dat dinsdag is gepubliceerd. Deze onderzocht de financiële en de milieu- en sociale jaarverslagen over 2001 op helderheid over het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het ging om de 25 grootste op de beurs genoteerde bedrijven en de 25 niet genoteerde, alle met een omzet van meer dan 900 miljoen euro. De snelste stijger was dit jaar Heineken. Deze meldt bijvoorbeeld dat de brouwerijen de Europese doelstellingen voor water- en energiebesparing wel hebben gehaald, maar de frisdrankenfabrieken van het concern niet.

related partner content for mobile comes here

Veel bedrijven zijn in de verslagen transparanter dan vorig jaar. In de voorhoede bevinden zich ABN Amro, DSM, Essent, Gasunie en Heineken. Maar het verschil tussen de onderzochte bedrijven is groot. Tien van de grote ondernemingen zeggen helemaal niets over MVO. Vier van hen deden dat ook een jaar eerder niet: modeconcern Gucci, supermarktgroep Laurus, uitgever Wolters Kluwer en energiehandelaar SHV.

Er komen binnen de bedrijven steeds meer interne regels voor maatschappelijk gedrag. Hoe de codes worden nageleefd, wordt echter niet dudelijk. Meten is een moeilijk punt. Steeds meer bedrijven gaan er echter toe over samen te werken met branchegenoten of wetenschappers om niet alleen MVO-activiteiten te ontwikkelen, maar ook te meten.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in