Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken snelste stijger in MVO-onderzoek van Berenschot

De allergrootste Nederlandse bedrijven bieden steeds meer helderheid over hun activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Berenschot onderzocht de gewone jaarverslagen en de milieu- en sociaal jaarverslagen over 2001 van de 25 grootste beursgenoteerde en de 25 grootste niet-beursgenoteerde bedrijven, alle met een omzet van meer dan 900 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

Achttien van de onderzochte bedrijven zijn in hun jaarverslagen transparanter over MVO dan vorig jaar. Onder MVO vallen bedrijfsactiviteiten op het gebied van milieu (afvalscheiding, uitstoot van stoffen, groene producten), veiligheid, gezondheid, maar ook sponsoring van goede doelen.

In de 'voorhoede' (de elf meest transparante bedrijven) springen de grootste beursgenoteerde multinationals eruit, waaronder banken/verzekeraars en bedrijven met een grote invloed op het milieu. De gehele voorhoede bestaat uit: ABN AMRO, DSM, Essent, Gasunie, Heineken, ING Groep, Shell, Nuon, Philips, Rabobank en Unilever. Zij geven gedetailleerde cijfers over de successen en tegenvallers van hun MVO-inspanningen en hebben die onafhankelijk laten toetsen. Heineken is de snelste stijger in het onderzoek. De multinationale bierbrouwer meldt bijvoorbeeld dat de brouwerijen wél de Europese doelstellingen voor water- en energiebesparing hebben gehaald, maar de frisdrankfabrieken van het concern niet.

De verschillen in transparantie tussen de onderzochte bedrijven zijn groot. Tien van de grote bedrijven melden helemaal niets over MVO. De 'hekkensluiters' in het onderzoek zijn: Cehave, CZ, EBN, Gucci Group, Laurus, Van der Moolen, SHV, Superunie, VGZ en Wolters Kluwer. Vier van de hekkensluiters zaten vorig jaar ook in die categorie. Het zijn de beursgenoteerde bedrijven Gucci Group, Laurus, Wolters Kluwer en het niet-beursgenoteerde SHV.

Vooral de meest transparante bedrijven melden te werken aan de interne verankering van hun maatschappelijke activiteiten door gedragscodes, cursussen en functionerings- en beoordelingssystemen voor managers en medewerkers. Voor deze categorie bedrijven wordt MVO steeds minder 'een hobby van de top'. Het aantal onderzochte bedrijven met bedrijfsregels voor maatschappelijk gedrag is gestegen van 12 naar 21. Daarvan zijn er 17 beursgenoteerd. Geen enkel bedrijf meldt echter hoe die codes worden nageleefd.

Meer dan uit het onderzoek van vorig jaar blijkt nu dat bedrijven samenwerken met branchegenoten of wetenschappers om MVO-activiteiten te ontwikkelen en te meten.

Steeds meer bedrijven publiceren naast hun gewone jaarverslag een of meer speciale jaarverslagen over MVO-aspecten (sociaal verslag, milieuverslag, omgevingsverslag, duurzaamheidsverslag of People Planet en Profit-verslag). Door die drang tot meer transparantie dreigt een wildgroei van verslagen te ontstaan, vreest Berenschot.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in