Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: het sociale mediagebruik van LinkedIn'ers

LinkedIn-gebruikers in Nederland maken vooral gebruik van social media vanuit interesse en nieuwsgierigheid. Tevens willen ze op de hoogte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook voor het onderhouden van zakelijke netwerken en het krijgen van nieuwe opdrachten worden sociale media ingezet. Dit blijkt uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy. Het onderzoek is eind mei tot en met begin juni uitgevoerd onder ruim 1.642 LinkedIn-gebruikers.

related partner content for mobile comes here

LinkedIn-gebruikers maken ook veel gebruik van andere sociale media. Zo maakt 67 procent gebruik van YouTube, 63 procent van Facebook, 47 procent van Hyves en 42 procent van Twitter. De frequentie van het gebruik is het hoogst bij Twitter en Facebook. Elf procent van de gebruikers maakt dagelijks gebruik van LinkedIn.

Ruim drie kwart van de LinkedIn-gebruikers geeft aan sociale media te gebruiken om op te hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen en gebeurtenissen, vanuit interesse en vanuit nieuwsgierigheid. Ruim de helft geeft aan dat sociale media actueel zijn. Daarnaast geven LinkedIn-gebruikers aan sociale media te gebruiken omdat ze het fijn vinden dat ze zelf de keuze hebben wanneer en hoe ze de informatie tot zich nemen.

Vier op de tien LinkedIn-gebruikers gebruiken sociale media om zakelijke netwerken te onderhouden en ruim een kwart van de gebruikers geven werkgerelateerde updates. Tien procent probeert via sociale media een nieuwe baan te vinden.

Door het gebruik van sociale media heeft 51 procent van de LinkedIn-gebruikers nieuwe kennis verworven binnen hun vakgebied en 16 procent geeft aan nieuwe opdrachten te hebben gekregen via sociale media. Bij acht procent heeft sociale media reeds een nieuwe baan opgeleverd.

De grootste ergernis die LinkedIn-gebruikers hebben op sociale media zijn ongewenste uitnodigingen van onbekenden. Maar liefst 54 procent van de gebruikers ergert zich hieraan. Daarnaast ergeren LinkedIn-gebruikers zich aan te veel advertenties, taalfouten of slecht taalgebruik en het niet kunnen zien wie op het profiel is geweest.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy onder 1.642 LinkedIn-gebruikers. De LinkedIn gebruikers die hebben meegewerkt aan het onderzoek zijn binnen veel verschillende sectoren werkzaam als overheid, ICT, gezondheidszorg, onderwijs, industrie en financiële dienstverlening. Van de LinkedIn-gebruikers is 56 procent man en 44 procent vrouw. Het merendeel van de LinkedIn-gebruikers is in de leeftijd van 20 tot 40 jaar en vier op de tien is in de leeftijd van 40 tot 65 jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in