Overslaan en naar de inhoud gaan

Nog iemand behoefte aan Utopia?

Als je met andere ogen kijkt zie je vanzelf de oplossing.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Recent bezocht ik de tripleA lezing van Bart van der Sloot over privacy in het post-NSA tijdperk. 

related partner content for mobile comes here

Of er na de onthullingen van Snowden c.s. echt iets zal veranderen, is maar de vraag. Immers internet en mobiliteit hebben een geweldige stroom aan data, Big Data, doen ontstaan. Die data hebben op hun beurt gezorgd voor een industrie die verbanden legt, profielen maakt en afwijkingen daarvan constateert. 

En met die informatiestromen kun je iets, dus moet je er vervolgens ook iets mee, toch..?

Maar eigenlijk ging zijn lezing niet daarover, maar over de reclamemaker die vanuit de wereld met grote verschillen tussen bonussen, haves en have nots vertrekt naar het beloofde land.

Zijn Boeing 777 verdwijnt evenwel van de radar en landt nabij een klein eiland in de Indische Oceaan. De reclamemaker overleeft het maar als hij het eiland verkent, wordt hij opgepakt en vastgezet. Vanuit zijn incubatiekamer heeft hij zicht op zijn meest vreselijke schrikbeeld. De bewoners van dit eiland blijken alles te delen en niet meer in eigendom en bezit geïnteresseerd te zijn. Vervoermiddelen, muziek, kleding, je kunt het zo gek niet bedenken of de nieuwe economie is hier. 

Iedereen is gelijk. Men heeft geen eigen belang meer en dus ook geen behoefte aan privacy.

De ideale wereld. Een wereld waarin we allemaal hetzelfde BSN nummer hebben, waarin de NSA ons zekerheid en veiligheid biedt, waarin banken ons koppelen aan de leveranciers van onze wensen, waarin we alle cookies sharen en waar John de Mol ons de weg wijst.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in