Overslaan en naar de inhoud gaan

Update: ING wil bedrijven inzicht geven in betalingsdata klanten

ING wil bedrijven inzicht geven in het betalingsgedrag van klanten zodat die gericht kunnen adverteren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt directeur Particulieren van ING Hans Hagenaars in een interview met het Financieele Dagblad. &;Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Dat centrum kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen&;, zegt Hagenaars.

related partner content for mobile comes here

De bank heeft een team geformeerd dat gegevens van het betalingsverkeer kan analyseren. Hagenaars verwacht dat hij dit jaar kan beginnen met een proef met een paar duizend ING-klanten. Die moeten expliciet toestemming geven voor het delen van de privacygevoelige informatie.

Hagenaars verwacht dat het plan tot discussies over privacy kan leiden. &;Daar zal lawaai over worden gemaakt, dat weten we. De privacygevoeligheid ligt in de VS lager dan in Nederland en Duitsland. We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert. Ook al is er technisch meer mogelijk.&;

Een soortgelijk plan van betalingsverwerker s strandde vorig jaar nadat er maatschappelijke onrust was ontstaan over de mogelijke schending van privacy. Het voornemen van Equens werd zelfs besproken in de Tweede Kamer.

opt-in

&;De plannen van Equens en ING zijn heel verschillend. Wij stellen de klantgegevens niet beschikbaar aan derden. We maken eigen analyses en zullen klanten ook zelf aanbiedingen van derden doen", aldus een woordvoerder van ING tegen NU.nl. &;Daarnaast moeten klanten expliciet aangeven dat ze mee willen doen. Het is een opt-in programma.&;

Update

In een op de eigen website heeft ING inmiddels gereageerd op het bericht in het Financieel Dagblad. Onder het kopje &;proef met serviceverbeteringen voor klanten&;, schrijft de bank:

&;In een recente mediapublicatie is aandacht geschonken aan een proef die ING dit jaar start met een selecte groep klanten. Als onderdeel van het thema ‘financieel fit’ kijkt ING naar mogelijkheden om haar klanten extra financieel voordeel te bieden. Hiertoe onderzoekt ING of er belangstelling is onder klanten om ze, passend bij hun bestedingspatroon, relevante aanbiedingen te doen van andere partijen. Daarbij zal nauwgezet aan alle privacyvoorwaarden worden voldaan en kunnen klanten alleen meedoen als ze expliciet toestemming geven voor het analyseren van hun betaalgegevens. 
  
ING benadrukt dat zij bij het gebruik van Big Data altijd vanuit het klantbelang zal handelen. De focus ligt op het vergroten van de tevredenheid van onze klanten en het waarborgen van hun privacy. Klanten moeten altijd ervaren hoe ING met hun gegevens omgaat: op vertrouwde wijze.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in