Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe werknemer wil flexibile en mvo-vriendelijke werkgever

De nieuwe werknemer eist meer flexibiliteit en brengt zijn geweten mee naar het werk. Deze zogenaamde ‘millenials verwachten van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Millenials zijn bovendien minder loyaal aan hun werkgever dan de vorige generatie. Kortom, concludeert PwC, in deze tijd waarin talenten internationaal schaars worden, zullen ondernemingen zich moeten aanpassen aan een wereld waar ‘de werknemer koning is’.

related partner content for mobile comes here

Om excellente medewerkers met een bredere belangstelling binnen te halen en te houden moet een bedrijf zich onderscheiden met een heldere visie op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheden.

De ‘millenial’ (of de werknemer 2.0 ) staat voor de generatie die gewend is zijn informatie te vinden, te delen, te maken en te gebruiken. Millenials zijn volledig ‘internetgericht’ en stellen steeds hogere eisen aan it-diensten. Rien Wiegeraad, van de hr-afdeling van PricewaterhouseCoopers: ‘Ondernemingen moeten de werknemers van de toekomst zien bij te houden en meer dan ooit hun -ware- bijdrage aan de maatschappij tonen.

Millenials zoeken hun weg in belangrijke mate via het web en laten hun keuze voor een nieuwe werkgever sterk bepalen door de maatschappelijke reputatie en minder door primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Als ze ontevreden zijn met hun baan, gaan zij weg om ergens anders te werken, waar de geboden flexibiliteit en het door het bedrijf gevoerde merk beter tegemoet komen aan hun verwachtingen en normen en waarden.’

DNA
De Deense futurist Anne Lise Kjaer, één van sprekers op de conferentie: ‘Ethisch ondernemen is nu één van de sleutelcomponenten van succesvol zaken doen op grote schaal. Ondernemingen dienen deze normen en waarden in het DNA van hun organisatie te verankeren, zodat deze waarden doordringen in alles wat zij doen. Je kunt dit dus niet slechts benaderen als een marketingtruc.’

Volgens Rien Wiegeraad is deze periode van arbeidskrapte niet te vergelijken met de vorige periode rond de eeuwwisseling. ‘Het tekort aan talentvolle mensen dient zich nu aan in alle sectoren en bovendien niet alleen meer in de westerse landen. In tegenstelling met een paar jaar geleden is er nu ook een tekort aan hogeropgeleiden in opkomende economieën als India en China. En het gaat echt niet allemaal om het geld.

Omdat arbeidsvoorwaarden veelal uitwisselbaar zijn, worden medewerkers er minder door gebonden als ze niet tevreden zijn. Ondernemingen die het betrouwbaarste merk voeren in combinatie met een flexibel arbeidsvoorwaardenpakket zullen de beste werknemers krijgen en behouden.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in