Nieuwe werknemer wil flexibile en mvo-vriendelijke werkgever
Millenials zijn bovendien minder loyaal aan hun werkgever dan de vorige generatie. Kortom, concludeert PwC, in deze tijd waarin talenten internationaal schaars worden, zullen ondernemingen zich moeten aanpassen aan een wereld waar ‘de werknemer koning is’.
Om excellente medewerkers met een bredere belangstelling binnen te halen en te houden moet een bedrijf zich onderscheiden met een heldere visie op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheden.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe ‘millenial’ (of de werknemer 2.0 ) staat voor de generatie die gewend is zijn informatie te vinden, te delen, te maken en te gebruiken. Millenials zijn volledig ‘internetgericht’ en stellen steeds hogere eisen aan it-diensten. Rien Wiegeraad, van de hr-afdeling van PricewaterhouseCoopers: ‘Ondernemingen moeten de werknemers van de toekomst zien bij te houden en meer dan ooit hun -ware- bijdrage aan de maatschappij tonen.
Millenials zoeken hun weg in belangrijke mate via het web en laten hun keuze voor een nieuwe werkgever sterk bepalen door de maatschappelijke reputatie en minder door primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Als ze ontevreden zijn met hun baan, gaan zij weg om ergens anders te werken, waar de geboden flexibiliteit en het door het bedrijf gevoerde merk beter tegemoet komen aan hun verwachtingen en normen en waarden.’
DNA
De Deense futurist Anne Lise Kjaer, één van sprekers op de conferentie: ‘Ethisch ondernemen is nu één van de sleutelcomponenten van succesvol zaken doen op grote schaal. Ondernemingen dienen deze normen en waarden in het DNA van hun organisatie te verankeren, zodat deze waarden doordringen in alles wat zij doen. Je kunt dit dus niet slechts benaderen als een marketingtruc.’
Volgens Rien Wiegeraad is deze periode van arbeidskrapte niet te vergelijken met de vorige periode rond de eeuwwisseling. ‘Het tekort aan talentvolle mensen dient zich nu aan in alle sectoren en bovendien niet alleen meer in de westerse landen. In tegenstelling met een paar jaar geleden is er nu ook een tekort aan hogeropgeleiden in opkomende economieën als India en China. En het gaat echt niet allemaal om het geld.
Omdat arbeidsvoorwaarden veelal uitwisselbaar zijn, worden medewerkers er minder door gebonden als ze niet tevreden zijn. Ondernemingen die het betrouwbaarste merk voeren in combinatie met een flexibel arbeidsvoorwaardenpakket zullen de beste werknemers krijgen en behouden.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid