Overslaan en naar de inhoud gaan

Van print en televisie via search naar WOM

Consumenten raadplegen na het zien van een ouderwetse printadvertentie of televisiecommercial vaak een zoekmachine om meer informatie over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat maakt dat consumenten op Google een merknaam intikken? Volgens onderzoek van BIGResearch is 47,2 procent van de online zoekopdrachten naar een merk geinspireerd door een advertentie in een tijdschrift. 42,3 procent van de respondenten doet dit naar aanleiding van een uiting in een krant, 42,8 door een televisiecommercial en 43,7 procent door een nieuwsartikel.

related partner content for mobile comes here

Naar welke producten wordt het meeste gezocht? 50.8 procent van deze merkgerelateerde zoekopdrachten betreft een elektronisch product, 31,9 procent zoekt naar kleding en 27 procent is op zoek naar voor gereedschappen of huishoudelijke producten.

En dat is niet alles: merkgerelateerde search leidt in veel van de gevallen tot word-of-mouth. Na het doen van een zoekopdracht zegt namelijk 68,9 procent hierover te praten met vrienden in een direct gesprek, 53,1 mailt hierover met vrienden, 50,9 procent spendeert er een telefoontje aan en 30 procent doet hetzelfde, maar dan via de mobiel.

En van de doelgroep 18-24 jarigen gebruikt het merendeel instant messaging om over merken te praten (37,5 procent). 23.7 procent sms’t erover, en 20,6 maakt gebruikvan een andere vorm van online communicatie.

Het Amerikaanse marktonderzoeksbureau BIGresearch ondervroeg 15,287 consumenten middels het zogeheten SIMM-onderzoek, dat het bureau tweemaal per jaar uitvoert. Ditmaal in opdracht van de Amerikaanse Retail Advertising and Marketing Association (RAMA). Data werden verzameld in november en december 2006. Het SIMM-onderzoek kan een foutenmarge hebben van 1 procent.

Bron: Mediapost

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in