Overslaan en naar de inhoud gaan

NIBUD spel helpt bij financiële keuzes

Het Nibud wil consumenten helpen bij het maken van hun financiële keuzes, met behulp van het spel De Levensloopmanager. Volgens het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Huren of kopen? Een parttime- of fulltime baan? En ga ik sparen, beleggen of al mijn geld verbrassen? De keuzevrijheid van de consument is enorm. De overheid treedt steeds verder terug en niets is meer vanzelfsprekend. Een nadeel van deze vrijheid is dat van consumenten meer zelfredzaamheid wordt verwacht. Al op jonge leeftijd moeten keuzes worden gemaakt die later ingrijpende gevolgen kunnen hebben. Het NIBUD spel De LevensloopManager geeft de consument meer inzicht in deze, vaak ook financiële, gevolgen.

related partner content for mobile comes here

Het is een internetspel waarin de consument zijn levensloop moet managen. De speler begint op twintigjarige leeftijd en kan dan een partner, huis, auto en een baan kiezen. Vervolgens kan hij per speelbeurt bepalen hoeveel tijd hij aan zijn werk, vrienden of gezin wil besteden. Al deze keuzes hebben invloed op het verloop van het spel. Als hij bijvoorbeeld teveel tijd besteedt aan zijn werk, kan hij zijn vrienden of partner kwijtraken. En net zoals in het echte leven komt de speler ook in situaties terecht waar hij zelf niet voor gekozen heeft. Een beurskrach bijvoorbeeld. Aan het eind van het spel wordt getoond hoe de speler zijn pensioen ingaat. Met voldoende inkomen voor een wereldreis, of noodgedwongen werkend.

Hoewel het een leuk en luchtig spel is, is de ondertoon van de LevensloopManager serieus en educatief. De speler leert wat de gevolgen van acties kunnen zijn op het verloop van de rest van het leven. Het NIBUD merkt dat veel consumenten, met name jongeren, de toekomst steeds minder belangrijk vinden. Leef nu, lijkt voor velen het motto, stilstaan bij de gevolgen voor de toekomst is niet hip. Het NIBUD vindt dit een zorgelijke ontwikkeling. Het instituut hoopt dat door het Levensloopspel de consument beter nadenkt over de langetermijngevolgen bij het maken van beslissingen.
Het NIBUD presenteert de LevensloopManager in het kader van zijn 25-jarig bestaan. De Levensloop is voor het NIBUD het centrale thema van dit feestjaar. Zo staat het NIBUD stil bij zijn eigen levensloop en bij de (financiële) levensloop van consumenten. Door middel van de Levenslooppeiling onderzoekt het NIBUD op dit moment hoe de consument financiële beslissingen maakt. En of de consument bijvoorbeeld geld apart legt voor een mogelijke arbeidsongeschiktheid, de komst van kinderen en een naderend pensioen. Consumenten worden gevraagd om mee te doen aan dit onderzoek door de Internetenquête Levenslooppeiling in te vullen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in