Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto tv-bestedingen in 2011 boven de miljard euro

De netto bestedingen aan tv-reclame zijn in 2011 met 4,3 procent gestegen en uitgekomen boven de miljard euro (1.017 miljoen euro).
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De tv-reclamebestedingen zijn opgebouwd uit spot en non-spot (sponsoring) bestedingen. De spot bestedingen stegen met 4,1 procent naar 899 miljoen. De non-spot bestedingen stegen nog sterker met 5,8% naar 118 miljoen euro.
De spotomzet is in het vierde kwartaal van 2011 uitgekomen op 278 miljoen, een daling van 4,2 procent ten opzichte van de recordomzet in hetzelfde kwartaal in 2010. Het vierde kwartaal 2010 realiseerde toen een groei van maar liefst 14,3 procent. De groei over de eerste 3 kwartalen van 2011 bedroeg 8,3 procent. De non-spot omzet is verder gegroeid met 5,8 procent onder impuls van het toenemend aantal mogelijkheden in de prime-time programmering van de zenders.
De Spot-zenders bieden op hun online netwerk de mogelijkheid om commercials te plaatsen rond een video. Deze markt voor pre roll commercials is sterk in opkomst als gevolg van een toenemend bereik van online video. De online video markt is in 2011 met 16 procent gestegen naar 11 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

Voor het eerste kwartaal van 2012 verwacht nog geen verdere groei van de tv-markt. De nog onzekere economische vooruitzichten voor dit jaar zorgen voor de nodige terughoudendheid aan het begin van het jaar. Mede onder stimulans van de grote sportevenementen is de stichting voorzichtig optimistisch over de omzetverwachtingen voor 2012. De verwachting is dat de tv-markt in 2012 een groei zal laten zien die ligt tussen de 2 en 4 procent.
Michel van der Voort, directeur Spot: ‘Met een groei van ruim 4 procent zijn we dik tevreden in een jaar dat op haar eind toch weer te maken krijgt met economische onzekerheid. Er is in 2011 niet meer aan reclame uitgegeven door adverteerders. Tv heeft groei gerealiseerd ten koste van andere media. Het patroon dat adverteerders in economisch onzekere tijden keuzes moeten maken en kiezen voor de media die bewezen succes sorteren, zagen we al in 2011 en zullen we ook in 2012 weer zien.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in