Mooie sites worden meer vertrouwd


Dat ontdekten onderzoekers aan de University of Melbourne.
Maar het is ook zo dat online shoppers 30 procent minder trouw zijn aan online winkels en diensten dan in 2007.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOnderzoeker Brent Coker van de faculteit van Management en Marketing aan de University of Melbourne zegt dat de groei van het online vertrouwen van consumenten vooral te maken heeft met hoe de websites eruitzien. ‘Mensen zijn nu eenmaal gericht op schoonheid. We zitten psychologisch zo in elkaar dat we mooie mensen vertrouwen, en dat geldt ook voor mooie websites. En naarmate het internet steeds mooier wordt, zijn we geneigd minder trouw te worden en steeds meer op zoek te gaan naar de mooiste sites.
De onderzoeker ontwikkelde een formule, genaamd ‘Webreep’ om patronen en trends in online (koop)gedrag te zien en te analyseren. Er wordt een score bijgehouden gebaseerd op zeven dimensies van kwaliteit: visuele aantrekkelijkheid, betrouwbaarheid, gebruikersgemak, zoekkwaliteit, kwaliteit van de aangeboden informatie, de relevantie van die informatie en de laadsnelheid. De formule wordt sinds 2007 losgelaten op 130 verschillende soorten websites.
Maar het blijkt dat het niet kunnen vinden van relevante informatie op een website de grootste bron van frustratie van consumenten is. Als je wilt dat je bezoekers niet overstappen naar andere sites, zorg er dan voor dat je website interessant is. Want een mooie site alleen is niet genoeg, zegt onderzoeker Coker.
In de afgelopen vijf jaar is de frequentie van het aanbevelen van sites aan anderen met 32 procent gegroeid. Dit komt vooral door de sociale media.
Coker: ‘Mensen ontwikkelen een relatie met het internet net zoals ze relaties met andere mensen ontwikkelen. In vergelijking met vijf jaar geleden vertrouwen we mooie sites meer, zijn we minder tolerant ten aanzien van websites met irrelevante informatie en gaan we eerder een kijkje nemen op nieuwe sites.’
De onderzoeker geeft aan dat offline shoppen heel anders is dan online shoppen. Offline winkelen consumenten in een grote ruimte, met duidelijke bordjes en vaak met behulp van verkopers. Online zijn producten die consumenten zoeken, vaak diep verstopt en moeten ze het zelf weten te vinden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid