Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkloyaliteit blijft een lastig concept

Over merkloyaliteit, wat het is en hoe je het opbouwt, is heel wat geschreven. Maar het blijft een lastig concept.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Merkloyaliteit is een complex en controversieel onderwerp. Een literatuuroverzicht maakt duidelijk dat talloze verschillende analytische benaderingen en marketingtactieken met elkaar concurreren.

related partner content for mobile comes here

Er bestaan alleen al ruim 50 definities van merkloyaliteit. Eigenlijk gaat het om twee basisconcepten. Gedragsloyaliteit wil zeggen dat de consument het merk regelmatig koopt (meer dan 50 procent van categorieaankopen). Attitudeloyaliteit duidt op de verbondenheid van de consument met het merk. Het uiteindelijke doel voor brandmarketeers is absoluut gedragsloyaliteit, maar duidelijk is dat deze eenvoudiger te behouden is, wanneer tevens sprake is van attitudeloyaliteit.

De mate van loyaliteit, zo blijkt uit verschillende onderzoeken, verschilt sterk voor verschillende markten en categorieën. Ook methoden die werden ontwikkeld om merken te rangschikken naar sterkte (vaak gebaseerd op loyaliteit) lopen sterk uiteen. Sommige methoden overlappen met metingen van merkwaarde of – alweer zo’n controversieel concept - brand equity. Onderzoek naar (koop)gedrag en attitudes van consumenten levert eveneens verschillende resultaten op. Alleen onderzoek naar het belang van loyaliteit is tamelijk eenduidig. Vrij algemeen wordt geconcludeerd dat blijven verkopen aan bestaande klanten goedkoper is dan nieuwe klanten acquireren en dat loyale klanten eerder premiumprijzen zullen betalen.

< SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in