Viagra-fabrikant ruziet door met concurrent
Sinds Lilly ook een dergelijk merk (Cialis) in de handel bracht, zijn de ondernemingen elkaar wereldwijd en ook in Nederland in de haren gevlogen. Vorige week werd voor de Codecommissie geneesmiddelenreclame het conflict opnieuw breed uitgemeten, schrijft dagblad Trouw. Ditmaal bij het College van Beroep, nadat zowel Pfizer als Eli Lilly al door de lagere codecommissie waren teruggefloten. De commissie oordeelde eerder dat de fabrikanten in hun promotiecampagnes claims deden die ze niet waar konden maken.
De ruzie draait vooral om de reclamekreet van Lilly dat Cialis 24 uur werkzaam zou zijn. De fabrikant bewerkte dokters met de slogan dat seks voortaan niet meer hoeft te worden gepland. Viagra werkt veel korter. Artsenbezoekers van Lilly zetten volgens Pfizer het erectiemiddel van hun werkgever bewust af tegen Viagra, ook nadat de codecommissie dat had verboden.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaVolgens Pfizer is er voor de claim dat het product van Lilly een etmaal werkt, geen wetenschappelijke basis. Lilly wilde dat bestrijden aan de hand van een stapeltje wetenschappelijke publicaties, maar die waren volgens Pfizer weer stuk voor stuk afgeleid van maar één wetenschappelijk artikel. Andersom beschuldigde Lilly Pfizer er ook van gewoon door te zijn gegaan met reclame maken, ondanks het verbod van de codecommissie.
Het beroepscollege doet over zes weken uitspraak.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid