Overslaan en naar de inhoud gaan

Viagra-fabrikant ruziet door met concurrent

Geneesmiddelfabrikant Pfizer (Viagra) en concurrent Eli Lilly blijven elkaar dwars zitten op de markt voor erectiemiddelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sinds Lilly ook een dergelijk merk (Cialis) in de handel bracht, zijn de ondernemingen elkaar wereldwijd en ook in Nederland in de haren gevlogen. Vorige week werd voor de Codecommissie geneesmiddelenreclame het conflict opnieuw breed uitgemeten, schrijft dagblad Trouw. Ditmaal bij het College van Beroep, nadat zowel Pfizer als Eli Lilly al door de lagere codecommissie waren teruggefloten. De commissie oordeelde eerder dat de fabrikanten in hun promotiecampagnes claims deden die ze niet waar konden maken.

related partner content for mobile comes here

De ruzie draait vooral om de reclamekreet van Lilly dat Cialis 24 uur werkzaam zou zijn. De fabrikant bewerkte dokters met de slogan dat seks voortaan niet meer hoeft te worden gepland. Viagra werkt veel korter. Artsenbezoekers van Lilly zetten volgens Pfizer het erectiemiddel van hun werkgever bewust af tegen Viagra, ook nadat de codecommissie dat had verboden.

Volgens Pfizer is er voor de claim dat het product van Lilly een etmaal werkt, geen wetenschappelijke basis. Lilly wilde dat bestrijden aan de hand van een stapeltje wetenschappelijke publicaties, maar die waren volgens Pfizer weer stuk voor stuk afgeleid van maar één wetenschappelijk artikel. Andersom beschuldigde Lilly Pfizer er ook van gewoon door te zijn gegaan met reclame maken, ondanks het verbod van de codecommissie.

Het beroepscollege doet over zes weken uitspraak.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in