Overslaan en naar de inhoud gaan

Een klant kan je de kop kosten

In het tumult over Enron wordt makkelijk vergeten dat het de kop kostte van haar accountant Andersen, terwijl Enron voortleeft. Er ging dus…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op andere schaal gaat er in bedrijfsrelaties regelmatig iets mis: het beloofde product valt tegen, de betaling blijft uit, er zijn tegenvallers voor één partij of de omgeving zit tegen. En daardoor levert de relatie niet op wat ervan werd verwacht. De schade is overeenkomstig: productieproblemen, opbrengstverlies, boetes, investeringen die hun waarde verliezen of een reputatie die beschadigd raakt. Hierin zijn drie risico’s te onderscheiden: commercieel risico, opbrengstrisico en reputatierisico.

related partner content for mobile comes here

Het eerste advies van Joost van Sonsbeeck is dan ook: maak deze risico’s expliciet. Hij promoveert op 18 september aan de Erasmus Universiteit op de besturing van bedrijfsrelaties met het onderzoek ‘Houvast in de relatie’. Dit onderzoek sluit aan op de actuele thema’s betrouwbaarheid en governance, ondoorzichtigheid van markten, informatieverschillen en voorkennis.

Het instrumentarium om relatierisico’s te beheersen is gevarieerd. Men houdt de ander ‘scherp’ door hem te laten concurreren. Dus de wetenschap dat men de ander na een tijd kan laten vallen is een geruststelling.
Verder kan men elkaar contractueel houvast geven, al is het onzeker wie bij een conflict uiteindelijk gelijk krijgt van de rechter. Door regelmatige interactie worden tenslotte de gebreken van concurrentiebevordering en contract opgevangen. Interactie geeft ervaring met elkaar en vertrouwen, maar is evenmin waterdicht. Men is immers meestal afhankelijk van de ander die ook kan zwijgen of misleiden.

De instrumenten werken in de praktijk in combinaties die afhangen van het risico. Hoe kleiner het risico hoe eenzijdiger de nadruk op concurrentie. Hoe onevenwichtiger het risico is verdeeld, des te meer nadruk op eenzijdige contractuele waarborgen. Hoe groter het risico en hoe evenwichtiger verdeeld, des te meer nadruk op wederzijdse contractuele waarborgen en vervolgens op interactie, ervaring en vertrouwen.

Het tweede advies is dan ook: stem de instrumenten nauwkeurig af op de gevonden risico’s. Dit door de mogelijkheid van concurrentiebevordering en contractbepalingen te onderzoeken. En door spelregels voor de interactie af te spreken die ruimte geven voor een gezonde scepsis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in