McDonald’s comeback


Een kleine opsomming van McDonald’s dieptepunten in de afgelopen drie jaar: twee doodzieke topmannen, imagoschade als gevolg van anti-Amerikaanse sentimenten in de rest van de wereld, groeiende bezorgdheid over junkfood en overgewicht. Meer dan menig bedrijf zou kunnen verdragen. Maar de fastfoodgigant overleefde ze allemaal, en meer dan dat. De naamsbekendheid van het merk is enorm en groeit nog steeds, mede dankzij de inspanningen van de in 2002 aangetreden global marketingdirecteur met de veelzeggende naam Larry Light. Met als credo dat de dagen van massamarketing voorgoed voorbij zijn, richt hij zijn pijlen op drie doelgroepen: kinderen, moeders en jong volwassenen, voor wie de slogan ‘I’m lovin’it’ op verschillende manieren wordt vertaald in spotjes en andere reclame-uitingen. Ook wat betreft het ongezonde imago heeft Light ambitieuze plannen: door het uitstralen van verantwoordelijk gedrag moet McDonald’s ervoor zorgen niet langer te worden gezien als het probleem, maar als deel van de oplossing.
Bron: The Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid