Overslaan en naar de inhoud gaan

'Maak grenzen bij seks lekker duidelijk'

Op diverse scholen in het land begint maandag de landelijke campagne 'Maak seks lekker duidelijk'. De actie is bedoeld om jongeren grenzen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Soa Aids Nederland en de Rutgers Nisso Groep voeren de campagne uit in opdracht van de ministeries van VWS en OCW. De organisatoren willen dat meisjes leren aangeven wat hun grenzen en wensen zijn op het gebied van seksueel contact. Jongens moeten volgens de initiatiefnemers leren de grenzen te bewaken. Uit onderzoek blijkt volgens de organiserende instanties dat 18 procent van de meisjes en 4 procent van jongens wel eens zijn gedwongen tot seksuele handelingen.

related partner content for mobile comes here

Posters in bushokjes en op scholen en online banners laten foto’s van jongeren zien met hun ‘handleiding’ op het gebied van seksualiteit. De algemene boodschap voor jongens is: let op signalen die meisjes geven en vraag naar wensen. Voor meiden is het advies: durf aan te geven wat je wensen en grenzen zijn.
Op de Hyvescampagnewebsite worden jongeren uitgedaagd na te denken over hun ‘handleiding’ en deze in te vullen. Ze kunnen hun eigen handleiding vervolgens vergelijken met die van hun Hyvesvrienden.

Hoe jongeren hun wensen en grenzen kenbaar kunnen maken, leren ze ook met de online game ‘Can you fix it?’ De game is te vinden op dejongerensite voor info over seksualiteit . Tien filmpjes tonen situaties die uit de hand dreigen te lopen. Jongeren kunnen zelf ingrijpen wanneer ze vinden dat hun grens is bereikt. Een ‘lovecoach’ staat ze bij met adviezen.

De campagne richt zich ook op ouders en docenten. Zij kunnen tieners ondersteunen bij de seksuele opvoeding en het weerbaar worden. Daarvoor lanceren Soa Aids Nederland en de Rutgers Nisso Groep de website .

‘Maak seks lekker duidelijk’ is de eerste Nederlandse campagne ter bevordering van de 'seksuele gezondheid' van jongeren uit een reeks van vier. Deze campagne die maandag van start is gegaan is gericht op laagopgeleide jongeren van 12 tot en met 18 jaar. Alle GGD’en haken in hun regio aan op deze campagne. De komende vier jaar volgen er campagnes over ongewenste seks en ongewenste gevolgen van seks, zoals soa’s en ongewenste zwangerschappen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in