Liever geen e-mail? Graag zelfs.


Mensen blijven geloven dat een ontvanger niet op e-mail zit te wachten. Vanuit mijn kennis en ervaring absoluut mee oneens natuurlijk. Ik ben de laatste om te beweren dat je altijd e-mails moet sturen en dat e-mail altijd het beste kanaal is, maar goed ingericht en ingezet werkt e-mail prima als kanaal. En zit de ontvanger er nog op te wachten ook. In een recente actie nog gezien dat als je iemand vraagt een nieuwe e-mailadres door te geven, dat 60% en meer van je bestand dat direct doet. Zonder beloning of incentive. Omdat ze de e-mails niet willen ‘missen’.
Zoals op meerdere plekken online te lezen was, heeft Internet Server Provider Online sinds 1 augustus 2012 afscheid genomen van de adressen @orange.nl en @wanadoo.nl. Dit zijn allemaal nieuwe @online.nl adressen geworden. Voor e-mailmarketeers even schrikken want in je bestand met e-mailadressen zitten enkele procenten aan @orange.nl en @wanadoo.nl e-mailadressen. Die wil je niet verliezen natuurlijk.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Enige navraag leerde dat dit niet zo simpel was dat je @orange.nl door @online.nl kon vervangen. In voorkomende gevallen is het nieuwe @online.nl e-mailadres een ander adres geworden. Bijv. als Jan de Boer al klant was bij Online en niet dezelfde klant als de Jan de Boer die al langer klant was bij Wanadoo.
Er zat dus niks anders op dan een e-mail te gaan sturen (of te gaan bellen, maar dat is een veel duurdere optie) naar de betreffende “oude” adressen en de ontvanger te vragen het nieuwe @online.nl e-mailadres door te geven. Bij een aantal van onze klanten is deze actie uitgevoerd. Bijna bij alle bestanden en klanten waar we deze actie hebben gedaan, zag je hoge conversies; steeds rond de 60% (tot zelfs bijna 70%) van de ontvangers gaf binnen enkele dagen het nieuwe e-mailadres door. De e-mailing hiervoor was eenvoudig en kort, meteen directe mutatiepagina er achter, zodat het ook makkelijk kon gebeuren. Een incentive bleek niet echt nodig te zijn en het verlies van het aantal e-mailadressen is hiermee beperkt gebleven. Meer details vind je in deze case.
Een mooi resultaat waaruit is af te leiden dat ontvangers de e-mails graag willen blijven ontvangen en positief tegenover het kanaal staan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid