L’Oréal Paris grootste drogisterijmerk
IRI zette de omzetten van alle drogisterijen in Nederland op een rijtje om de belangrijkste 40 merken te berekenen. De cijfers van Parfumerieën en eigen/private labels werden daarbij buiten beschouwing gelaten. De merken vertegenwoordigen een totale waarde van zo’n 900 miljoen euro; dat is bijna 29 procent van de totale omzet in de drogisterij. De omzet die L’Oreal behaalde bedroeg iets minder dan 108 miljoen. De tweede plaats is weggelegd voor Nivea met een omzet 71 miljoen euro. De derde positie wordt ingenomen door Gillette. De veertig belangrijkste merken zijn goed voor een totaal bedrag van 898 miljoen euro, ofwel 28,7 procent van de totale drogisterijen omzet.
Het belang van de 40 topmerken binnen Drogisterijen neemt echter af: ze groeiden met 1,4 procent terwijl de hele drogisterijenmarkt met 3 procent groeide. De tien belangrijkste merken groeide wél harder dan de markt: ze groeiden met 4 procent. De vierde plaats is voor Schwarzkopf, de vijfde voor Dove, op nummer zes staat Garnier, de zevende Pampers. Max Factor, Guhl en Lancôme Paris nemen respectievelijk de achtste, negende en tiende plek in. Ook volgend jaar zal IRI een Top 40 merken binnen Drogisterijen publiceren. Kanshebbers om de top 10 binnen te dringen zijn Rimmel en Oral B.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid