Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN heeft meeste kansen op digitale markt

De Nederlandse consument verwacht dat KPN van alle Nederlandse ondernemingen de meeste kansen heeft op digitale convergentie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van het adviesbureau OC&C Strategy Consultants onder 1300 consumenten in West-Europa. Digitale convergentie is de mate waarin verschillende digitale technologieën en marktpartijen naar elkaar toe groeien.

related partner content for mobile comes here

Wat betreft de Nederlandse convergentiemarkt heeft de consument het meeste vertrouwen in Microsoft, KPN en Sony. KPN scoort met name goed op het gebied van service-kwaliteit en technische knowhow, beter dan haar ‘vaste net’-collega’s in andere West-Europese landen en ook beter dan de mobiele telecomaanbieders in Nederland.

De Nederlandse kabelmaatschappijen worden door de consument het minst goed in staat geacht om convergentiediensten aan te bieden. Dit komt onder meer door een negatief merkimago.

De Nederlandse consument blijkt overigens, in vergelijking met de Europese consument, het beste op de hoogte van de ‘digitale convergentie’. Maar liefst 76 procent kent het begrip, zo blijkt uit het onderzoek.

OC&C heeft berekend dat de gezamenlijke omzet van de digitale convergentiemarkt op 570 miljard euro komt in 2006.
Informatie- en communicatie-apparatuur voor de consumentenmarkt nemen 25 procent voor hun rekening, media 35 procent en telecommunicatie 40 procent.

Telecombedrijven zoals France Telecom, Deutsche Telekom, Telecom Italia, Telefonica, British Telecom, Belgacom en KPN zullen volgens de onderzoeers de komende drie jaar meer dan 70 miljard euro aan kasmiddelen vrijmaken op snel te kunnen handelen op deze markt.

Uit het onderzoek blijkt verder dat, ondanks de snelle technologische ontwikkeling en volumegroei, de omzet in de gezamenlijke West-Europese markt voor telefonie, media en apparatuur, de komende jaren met slechts twee procent per jaar zal toenemen.

Oorzaak is de keiharde concurrentie tussen bestaande en nieuwe marktpartijen, waardoor prijzen en winstgevendheid onder druk komen. De omzet in vaste telefonie daalt naar verwachting met ongeveer een kwart. Hierdoor ontstaat een verdringingsmarkt, constateert OC&C. ‘De concurrentie wordt steeds feller omdat de winst van de één het verlies van de ander betekent, terwijl het aantal partijen in de markt sterk toeneemt’, aldus Max Groeneveld, partner bij OC&C Strategy Consultants in Rotterdam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in