KPN heeft meeste kansen op digitale markt
Dit blijkt uit onderzoek van het adviesbureau OC&C Strategy Consultants onder 1300 consumenten in West-Europa. Digitale convergentie is de mate waarin verschillende digitale technologieën en marktpartijen naar elkaar toe groeien.
Wat betreft de Nederlandse convergentiemarkt heeft de consument het meeste vertrouwen in Microsoft, KPN en Sony. KPN scoort met name goed op het gebied van service-kwaliteit en technische knowhow, beter dan haar ‘vaste net’-collega’s in andere West-Europese landen en ook beter dan de mobiele telecomaanbieders in Nederland.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe Nederlandse kabelmaatschappijen worden door de consument het minst goed in staat geacht om convergentiediensten aan te bieden. Dit komt onder meer door een negatief merkimago.
De Nederlandse consument blijkt overigens, in vergelijking met de Europese consument, het beste op de hoogte van de ‘digitale convergentie’. Maar liefst 76 procent kent het begrip, zo blijkt uit het onderzoek.
OC&C heeft berekend dat de gezamenlijke omzet van de digitale convergentiemarkt op 570 miljard euro komt in 2006.
Informatie- en communicatie-apparatuur voor de consumentenmarkt nemen 25 procent voor hun rekening, media 35 procent en telecommunicatie 40 procent.
Telecombedrijven zoals France Telecom, Deutsche Telekom, Telecom Italia, Telefonica, British Telecom, Belgacom en KPN zullen volgens de onderzoeers de komende drie jaar meer dan 70 miljard euro aan kasmiddelen vrijmaken op snel te kunnen handelen op deze markt.
Uit het onderzoek blijkt verder dat, ondanks de snelle technologische ontwikkeling en volumegroei, de omzet in de gezamenlijke West-Europese markt voor telefonie, media en apparatuur, de komende jaren met slechts twee procent per jaar zal toenemen.
Oorzaak is de keiharde concurrentie tussen bestaande en nieuwe marktpartijen, waardoor prijzen en winstgevendheid onder druk komen. De omzet in vaste telefonie daalt naar verwachting met ongeveer een kwart. Hierdoor ontstaat een verdringingsmarkt, constateert OC&C. ‘De concurrentie wordt steeds feller omdat de winst van de één het verlies van de ander betekent, terwijl het aantal partijen in de markt sterk toeneemt’, aldus Max Groeneveld, partner bij OC&C Strategy Consultants in Rotterdam.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid