'Nederlanders bang door berichtgeving'
Voor zijn Masterthesis onderzocht Brancart de berichtgeving in de media in de periode tussen 1993 en 2003, in combinatie met opiniegegevens van de Politiemonitor Bevolking. Dit laatste onderzoek wordt jaarlijks onder 50.000 Nederlanders uitgevoerd.
Volgens het onderzoek beïnvloedt de berichtgeving in de media over criminaliteit de percepties van Nederlanders over de mate waarin criminaliteit voorkomt, terwijl criminaliteitscijfers dat opmerkelijk genoeg niet doen. Ook blijkt dat de berichtgeving via televisie een grotere invloed heeft dan berichtgeving in de landelijke dagbladen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBrancart herhaalde internationaal onderzoek op dit terrein voor het eerst met Nederlandse data. De resultaten komen overeen, maar bieden ook nieuwe inzichten voor de Nederlandse situatie. Omdat het onderzoek gebruik maakt van grootschalig opinieonderzoek (Politie Monitor), konden ook de effecten van kenmerken als leeftijd en opleiding worden meegenomen. Vrouwen, ouderen en hoogopgeleiden voelen zich het minst veilig zo blijkt uit het onderzoek.
In eventueel vervolgonderzoek zou ook de berichtgeving in lokale kranten moeten worden geanalyseerd. Brancart adviseert in volgende edities van de Politiemonitor Bevolking ook vragen over mediaconsumptie op te nemen. Want als de politiek onveiligheidsgevoelens in de Nederlandse samenleving wil verminderen, is ‘meer blauw op straat’ niet voldoende.
De resultaten van het onderzoek ‘Onveiligheidsgevoelens in Nederland’ ondersteunen volgens de VU het pleidooi dat Minister Donner van Justitie onlangs hield voor een gedragscode voor de media: “Pers en media moeten het vertrouwen in mensen, de samenleving en de toekomst bevestigen in plaats van voortdurend aan de kaak stellen.”?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid