Overslaan en naar de inhoud gaan

Innoveren begint bij kansdenken

De basis voor innoveren is een innovatief klimaat in de organisatie; gedrag waarbij medewerkers en leiding kennis en ideeën delen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[Door Zillah van Venrooij] ‘Innoveren is ook maar zo’n woord’, vertelde de manager ons. ‘We zijn wel met allerlei zaken bezig natuurlijk,  we moeten trouwens wel want we worden door de omgeving en het economische tij gedwongen. We noemen het geen innovatie, maar gewoon verbeteren. Verbeteren doen we via onze strategische projecten, die afgeleid zijn van onze business strategie. Maar, ik geef toe, die strategische projecten lopen niet erg goed. Het gewone lijnwerk krijgt te vaak voorrang, en de strategische projecten, zo lijkt het, worden als ‘erbij’ gezien, en niet als prioriteit. Het blijft te veel bij praten. Er zit te weinig energie op.’

related partner content for mobile comes here

Het is waar, innoveren is ook maar een woord. Maar voor ons wel een belangrijk woord. Het zit tussen het aanpassen van het bestaande aan de ene kant, en nieuwe uitvindingen aan de andere kant. Het kan om producten en diensten gaan, en ook om innovatie van management en organisatie (ook wel sociale innovatie genoemd), en om belangrijke vernieuwingen in het business model.

Met innovatie, een innovatieagenda en innovatiemanagement, gebruik je termen om scherpte te krijgen in wat erg belangrijk is voor de toekomst van de organisatie. En het gaat natuurlijk om doorpakken op innovatie-ideeën, anders komt er weinig tot stand.

En waar dat wel gebeurt zijn stevige verbeteringen mogelijk. Het goede nieuws is dat die winst binnen bereik ligt. Kansdenken is een kritieke factor. Kansen zien, waarderen en selecteren en dan ondernemend realiseren, is waar innovatiemanagement om gaat. En de basis voor innoveren is een innovatief klimaat in de organisatie; gedrag waarbij medewerkers en leiding – en wellicht stakeholders zoals klanten – kennis en ideeën delen. 

De manager die we spraken, is nog niet gestart met innovatiemanagement, maar is wel aan het voorbereiden. Andere managers werken  gelukkig in een organisatiecontext die een gunstiger vertrekpunt heeft. Zij starten bijvoorbeeld met een groep koplopers uit de organisatie (let op!, dan komt er energie vrij), met kansdenken en een strategie maken. De koplopers banen een nieuw pad voor het peloton, en het innovatiemanagement houdt een resultaatgerichte koers aan.

Zillah van Venrooij is oprichter van Van Venrooij training & advies en organisatieadviseur bij Berckeley Square. Ze begeleidt sessies kansdenken en faciliteert innovatieprocessen.  Op 20 mei 2014 verzorgt Zillah tijdens de workshopdag  een sessie over het ontwikkelen van innovatieve concepten. .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in